I dag er fire ud af fem lastbiler, der kører i Danmark, udenlandsk ejet - hver fjerde af dem ejes af danske vognmænds datterselskaber i udlandet
Den 1. september sidste år indbød vognmandsforeningen ITD interesserede vognmænd til et fyraftensmøde i Padborg, tæt ved grænsen til Tyskland. Emnet for mødet var 'etablering og drift af vognmandsvirksomhed i Tyskland.'
ITD står også for en kvartalsvis optælling af lastbiltrafikken over de danske grænser. Den viser, at dansk indregistrerede lastbiler siden 2003 er gået fra at udgøre knap halvdelen til i dag kun at udgøre hver femte lastbil, der passerer grænsen.
ITD har i øvrigt en samarbejdsaftale med DI Transport, der netop har indgået overenskomst med 3F om, at man, kan 'anmode' en vognmand om at se registreringspapirer og lønsedler, hvis det sker som led i en sag om overenskomstbrud.
DI Transports sønderjyske bestyrelsesmedlem har ikke problemer med den nye OK-bestemmelse. Hans lastbiler er alle indregistreret i Tyskland, og så er det ikke overenskomstbrud at have lavtlønnede tyske chauffører i lastbilen.
Hver femte er udflaget
Trafikken med tyske og østeuropæisk indregistrerede lastbiler er øget voldsomt. Andelen af lastbiler fra Østeuropa, der passerer den danske grænse, er nu på godt 20 procent og dermed på niveau med de danske, og mere end fire ud af ti lastbiler er indregistreret i Tyskland.
Men ikke nok med det:
For fem år siden var hver niende udenlandske lastbil, der kørte i Danmark, ejet af et dansk vognmandsfirmas datterselskab i udlandet, fortrinsvis Tyskland eller Luxembourg. I dag er det hver femte, viser ITD-opgørelsen.
Det er der en helt bestemt grund til.
Ved at etablere et datterselskab i Tyskland eller Østeuropa kan man ansætte tyske eller østeuropæiske chauffører på en lavere løn end den, som vognmanden skal betale til danske chauffører.
Derfor er denne 'kørsel 'på hvide plader' - altså tyske plader - blevet så populær hos danske vognmænd, at datterselskaberne skyder op som paddehatte ikke blot i Tyskland men også i Østeuropæiske lande som Polen.
Kun chaufførvikarer
Hvis en dansk vognmand ansætter en tysk eller en polsk chauffør, skal chaufføren ifølge EU`s vikardirektiv have løn efter danske overenskomster. Her kan det nye transportforlig have betydning.
Men forligets anmodningsret nytter kun noget, hvis vognmandens lastbiler er indregistreret i Danmark. Og det er der færre og færre, der er.
For eksempel fyrede Danmarks største - og Europas tredjestørste - transportkoncern DSV Road for et års tid siden den sidste danske tankbil-chauffør. Al europæisk tankbil-kørsel varetages nu af et DSV-datterselskab i Luxembourg, hvor tankbilerne også er indregistreret.
Det er heller ikke noget tilfælde, at DSV i 2009 har oplevet den største vækst i sit polske datterselskab DSV Road Sp.
EU bestemmer
Det er en EU-forordning, der bestemmer reglerne for ikke blot grænseoverskridende lastbiltransporter, men også for indenlandske lastbiltransporter udført af en vognmand eller chauffør fra et andet land - såkaldt cabotagekørsel.
Ifølge EU-forordningen har vognmænd/chauffører ret til 'midlertidigt' at køre gods i et andet EU-land. Det har givet anledning til meget uklarhed. Reglerne er nu præciseret, sådan at fra 4. maj i år vil det være tilladt at udfører tre ture indenfor syv dage i et andet land.
Det er brancheorganisationen Dansk Transport & Logistik, DTL godt tilfreds med.
- Ulovlig cabotage fra for eksempel østeuropæiske vognmænd rammer danske transportvirksomheder hårdt, fordi der er tale om ulige konkurrence, siger adm. direktør Erik Østergaard, DTL
Men med tre ture, hver med flere med af- og pålæsninger rundt omkring i landet, og derefter en hurtig retur til den anden side grænsen, kan den lovlige cabotagekørsel hurtigt tage brødet ud af munden på mindre, lokale vognmænd, frygter Frie Danske Lastbilvognmænd, FDL.
- Hvad er det nu lige netop, der får en vis del af de kunder som vil have kørt varer og danske transportorganisationer til med næb og klør at forsvare og førsteprioritere en udenlansk registreret lastbil med en - i forhold til danske forhold - aldeles sproglam chauffør, spørger Christian Jensen formand for FDL. Han giver selv svaret.
- Hvad andet taler herfor end den usle løn og en ikke eksisterende social omsorg, som vognmænd og speditører har til overs for de pågældende udenlandske chauffører, der ofte hutler sig igennem tilværelsen, siger Christian Jensen
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
![](https://arbejderen.dk/sites/default/files/mobile_pay_arb.png)
87278