Danske skatteydere betaler millioner til at udvikle Københavns Lufthavn - mens den australske ejer hvert år hiver fede overskud hjem til aktionærerne
113 millioner offentlige kroner!
Så mange skattekroner skal der via fonden Copenhagen Connected bruges til at sikre flere kunder i Københavns Lufthavn. Den massive offentlige støtte kommer, selvom Københavns Lufthavn kom ud af år 2008 med et overskud på 1,3 milliarder kroner.
En stor del af overskuddet blev ikke investeret i lufthavnen. Det blev derimod overført til det australske private selskab Macquarie Airports, der ejer 51 procent af Københavns Lufthavne.
Nu kræver Enhedslistens trafikordfører Per Clausen svar fra trafikministeren: 'Er ministeren ikke enig i, at privatiseringen af Københavns Lufthavn er slået fejl, når der gennem Copenhagen Connected bruges offentlige midler til at skaffe flyruter til Københavns Lufthavn, fordi den australske ejer af lufthavnen foretrækker at trække penge ud af lufthavnen frem for at investere i at skaffe nye ruter?'.
- Det private selskab har investeret i lufthavnen, for at tjene penge. Hvis aktionærerne mener, at det bedst kan betale sig hive pengene ud straks i stedet for at investere i arbejdspladser, infrastruktur og tage samfundshensyn, ja så gør de det. Det australske selskab kan frit malke lufthavnen, fordi det offentlige klarer alle investeringerne, siger Per Clausen til Arbejderen.
Den danske stat spytter 40 millioner kroner i fonden de næste fire år. 18 millioner kommer fra den statslige Visit Denmark-kampagne, otte millioner fra Københavns Kommune og 16 millioner fra Region Hovedstaden. Også Malmø Stad og Region Skåne støtter fonden.
De mange offentlige millioner skal blandt andet gå til markedsføring af København ude i verden. Herudover skal fonden finansiere opsøgende salgsarbejde overfor flyselskaber, som potentielt vil åbne ruter til og fra København. Fondens ambition er, at der åbnes ti nye ruter til og fra København i løbet af de fire år fonden skal eksistere.
Venstres trafikordfører mener, at pengene er givet godt ud:
- Lufthavnen blev privatiseret for at effektivisere den forretningsmæssige drift. Lufthavnen er et væsentligt stykke dansk infrastruktur. Vi har opfordret Københavns Lufthavn til at investere yderligere i lufthavnen. Men det er jo et selvstændigt selskab. Så jeg hilser det velkomment, at staten, region Hovedstaden og Københavns Kommune støtter lufthavnen, siger Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen til Arbejderen.
Arbejderen forsøgte i går forgæves at indhente en kommentar fra Macquarie Airports.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278