01 Mar 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Penge overhaler velfærd

Penge overhaler velfærd

Torsdag, 29. oktober, 2009, 00:00:00

Strukturreformen har sat pengene før borgernes vel på mange institutioner for voksne med handicap. Årsagen er omfattende markedsgørelse, mener forstander

Økonomi er blevet vigtigere end borgernes behov.
Sådan oplever Poul-Ole Jensen hverdagen på de sociale institutioner efter strukturreformen. Han er forstander for Bomiljøerne omkring Safranvej, fem sammenlagte botilbud for udviklingshæmmede voksne, som Viborg Kommune overtog fra amtet i forbindelse med strukturreformen.
- Der er sket en markedsgørelse af det sociale område, som flytter fokus fra at levere den bedste velfærd til samfundets svageste borgere til at lave den bedste styring af økonomien, siger Poul-Ole Jensen til Arbejderen.
Bomiljøerne omkring Safranvej har stadig en samlet driftsramme, men regner med i løbet af dette eller næste år at skulle følge efter de fleste andre institutioner, kommunen har overtaget, og overgå til en finansiering, hvor pengene følger den enkelte borger.
- Vi skal levere individuelt udmålte ydelser til borgerne, som kommunen, de bor i, så køber. Det betyder, at serviceniveauet bliver lagt efter, hvad køber vil betale, og ikke efter hvad vi, der arbejder med borgeren, mener der er behov for, fortæller Poul-Ole Jensen.
Konsekvensen er, at økonomien hele tiden skal tænkes ind i den service og omsorg, de ansatte på Poul-Ole Jensens institutioner yder.
Sammen med regeringens stramme økonomiske styring af kommunerne, giver det en farlig cocktail for serviceniveauet, påpeger forstanderen.
- Jeg er ikke i tvivl om at mulighederne for at kunne styre omkostningerne på det sociale områder, er en af årsagerne til, at man har valgt den model, vi nu skal arbejde efter, konstaterer Poul-Ole Jensen.


DANMARK A/S
Den 17. november stemmer danskerne til kommunal- og regionsvalg i en velfærdsstat under afvikling.
To år efter strukturreformen ligner kommunerne mere koncerner, velfærd er blevet en vare, og borgeren er gjort til kunde i det store supermarked.

Arbejderen sætter op til valget fokus på Danmarks forvandling fra fællesskab til forretning.

Sat til salg?
Har du oplevet, hvordan din velfærd er blevet til en vare - i dit barns institution, på din arbejdsplads eller dine forældres plejehjem?
Så vil Arbejderen gerne høre din historie.
Send en mail til redaktion@arbejderen.dk eller ring på 5077 7904.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


29. okt. 2009 - 00:00   03. sep. 2012 - 13:08

Indland