I 2008 nåede antallet af trafikdræbte nye højder: I alt blev 400 dræbt på vejene. Alligevel vil regeringen sætte hastigheden op
Stik imod advarsler fra eksperter vil Venstre, Konservative og Dansk Folkeparti nu liberalisere hastighedsgrænserne. Planen er at hæve hastigheden fra 80 til 90 kilometer på udvalgte landevejsstrækninger og fra 110 til 130 kilometer på dele af motorvejsnettet.
Regeringens udmelding kommer samtidig med, at de svenske myndigheder kan rapportere om et antal dræbte i trafikken, der er lige så lavt som i 1940`erne.
Herhjemme derimod er antallet af trafikdræbte steget fra et foreløbigt lavpunkt i 2006 på 306 døde til 400 døde i 2008. I Sverige er trafikdrabene reduceret fra 457 i 2007 til 400 i 2008. Samme drabstal - men med en næsten dobbelt så stor befolkning.
Forklaringen på den positive udvikling i Sverige er ifølge myndighederne flere trafiksikre veje med midterrabat, øget brug af sikkerhedssele, flere sikre biler og lavere hastighed.
Regeringens og Dansk Folkepartis planer om at sætte farten op på udvalgte strækninger kommer efter en rapport, som Vejdirektoratet offentliggjorde lige før jul.
Ifølge rapporten er det muligt at sætte fartgrænserne op på en række strækninger på både landeveje og motorveje. Men Vejdirektoratet slår samtidig fast, at der skal investeres mellem 2,5 og 3 millioner kroner per kilometer vej for at gøre vejene mere sikre. Ellers vil det koste langt flere dræbte og kvæstede. Hvis man investerede de samme penge uden at hæve hastighedsgrænser, ville man derimod kunne redde liv.
Men Venstres trafikordfører Karsten Nonbo afviser overfor tidsskriftet Ingeniøren Vejdirektoratets tal:
- Vestre Ringvej ved Næstved er et eksempel på et stykke vej, som er indhegnet og uden sideveje, men med cykelstier. Såvidt jeg kan bedømme, kunne man sætte farten op til 90 kilometer i timen og bare forsyne strækningen med et skilt i hver ende, siger Karsten Nonbo.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278