18 Jun 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Færre penge til jernbaner

Færre penge til jernbaner

Lørdag, 13. december, 2008, 00:00:00

Regeringens reelle investeringer i den kollektive offentlige trafik er langt mindre end de flotte tal som lyser frem i transportministerens nye trafikplan

En grøn trafikplan. 150 milliarder kroner til infrastruktur, heraf næsten 50 milliarder til jernbaner.
Sådan lød det glade budskab fra transportminister Lars Barfoed, da han mandag offentliggjorde regeringens nye plan for investeringer i infrastruktur i de næste 12 år. Men efter at chefanalytiker i Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Martin Madsen, har kradset i lakken skrumper pengene til den kollektive jernbanetrafik kraftigt.
- Trafikplanen er endnu et økonomisk tryllenummer udført af regeringen. Det er en smart måde at puste tal op på, at lægge en masse tal sammen over tolv år, siger han til Arbejderen.
Ud af de 49,3 milliarder kroner som, ifølge regeringen, er afsat til kollektiv trafik, går reelt kun 2,1 milliarder kroner til investering i nye projekter. Resten af pengene går enten til projekter, der allerede er besluttet, eller til vedligeholdelse: 37,2 milliarder går til genopretning af de nedslidte skinner og signaler. 10 milliarder går til en allerede besluttet forbindelse mellem København og Ringsted.
- Det er umuligt at få en seriøs debat af forholdet mellem motorveje og kollektiv trafik og af, hvordan skattekronerne skal bruges. Jeg er økonom, og det har taget mig fire dage at gennemskue tallene i trafikplanen. Hvad skal hr. og fru Danmark tro, når de får ørene tudet fulde om at regeringen afsætter 150 milliarder kroner til infrastruktur, siger Martin Madsen til Arbejderen.
Han mener regeringen maler et skønmaleri. I sin iver efter at puste tal op har transportministeren indregnet vedligeholdelse af skinner og signaler for 37,2 milliarder kroner i de samlede investeringer i kollektiv trafik.
- Men der står ikke ét ord om den éne milliard kroner, regeringen hvert år automatisk sætter af til at lappe huller på vejene, konstaterer Martin Madsen.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


13. dec. 2008 - 00:00   03. sep. 2012 - 18:35

Indland