På bare tre år er værdien af hærens transportopgaver næsten tredoblet. Danske rederier tjener godt på krige i fremmede egne som Afghanistan og Irak
Rederier som DFDS Tor Line og Stena Line tjener godt på regeringens krige. Der er langt til Afghanistan, Bosnien og Irak. Siden år 2003 er hærens udgifter til transport eksploderet fra 56,5 millioner kroner til 156,5 millioner kroner i 2007, fremgår det af en opgørelse fra Rigsrevisionen. Hæren udliciterer i større og større grad disse transportopgaver til private selskaber.
- Vi vil ikke udtale os om vores kunder. Alle varer på denne jord skal transporteres fra ét sted til et andet. Vi har et meget udmærket forhold til forsvaret. Det er der intet etisk galt med, siger informationschef i DFDS, Gert Jacobsen til Arbejderen.
Han ønsker ikke at oplyse, hvor lang tid kontrakten med militæret løber, hvor meget DFDS tjener på den danske krigsdeltagelse og rederiets forhåbninger til fremtidens samarbejde med militæret.
Militærets opbygning af en lille flåde af transportskibe er sket i al ubemærkethed. Skibene lejes af private rederier på fem-årige kontrakter.
- Vi synes, at det var en oplagt mulighed for en søfartsnation som Danmark. Vi indgår femårige charteraftaler med rederierne, og det betyder, at vi kan få det meget billigere, end hvis vi skal ud og leje skibene fra gang til gang, siger idemanden til samarbejdet kontreadmiral Torben Ørting Jørgensen til Berlingske Business.
Samarbejdet mellem militæret og rederierne er netop blevet udvidet til også at omfatte Tyskland.
Torben Ørting Jørgensen mener, at militæret og private firmaer også kunne arbejde meget mere sammen på en række andre områder.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278