De fynske buschauffører, der kører regionalbusser, har nu fået Arbejds-tilsynets ord for at deres arbejdsmiljø er elendigt
Der var noget om snakken, da fynske buschauffører på de regionale ruter nedlagde arbejdet i sidste måned i protest mod stressende arbejdsforhold.
Det bekræfter tilsynschef i Arbejdstilsynet, Carsten Bartholdy. Han er i gang med en rapport om arbejdsforholdene for chaufførerne på de fynske regionalruter. Rapporten er endnu ikke færdig, men den overordnede konklusion er klar:
- Der er ingen tvivl om, at chaufførerne er udsat for et presset arbejdsmiljø, som der skal gøres noget ved. De nuværende forhold er ikke holdbare, siger han til Fyens Stiftstidende.
Konklusionen bekræfter, hvad fagforeningen 3F allerede ved. Brancheformand for Transport i 3F Odense, John Noach, siger, at han ofte modtager meldinger fra tillidsmænd og sikkerhedsrepræsentanter, der blandt andet fortæller om mange sygemeldinger og personaleflugt.
Chaufførerne er ansat ved Arriva, men det er busselskabet Fynbus, der bestemmer køreplanerne. Det var netop nye køreplaner, der fik chaufførerne til at nedlægge arbejdet i 12 dage i første halvdel af september måned.
Planerne var så stramme, at busserne hele tiden kørte med forsinkelser. Det betød utilfredse passagerer, som skældte chaufførerne ud. Der var ikke plads til at holde pauser eller komme på toilettet. Oveni var der fejl og mangler på hele 42 ud af 43 buslinjer. Chaufførerne genoptog arbejdet under protest.
Arbejdstilsynets rapport er en høringsrapport, der har til formål at afdække virksomhedens vilje og evne til at afhjælpe problemer med arbejdsmiljøet, hedder det. Derfor bliver der ikke udstedt deciderede påbud.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278