Omkring 1400 er sendt hjem fra Lindøværftet, fordi det fynske værft ville spare penge på at lade tegninger og stålskotter producere i udlandet - de er nu forsinket
Lindøværftet sendte for et par uger siden godt 1400 værftarbejdere hjem, fordi stålskotter, der skulle fabrikeres i Kina, og tegninger, der skulle laves i Spanien, ikke var kommet tidsnok til at påbegynde en nybygning til et græsk rederi.
Når det græske rederi i øvrigt valgte Lindøværftet frem for et kinesisk værft, var det fordi rederiet havde dårlige erfaringer med overholdelse af leveringsfristerne fra kinesiske værfter. De erfaringer kan Lindøværftet nu skrive under på.
- Alle skibe leveres indenfor kontraktperioden, så vi kommer slet ikke ud i en situation med bøder. Det er ikke sikkert at det økonomiske tab bliver målbart, udtaler produktionsdirektør på Lindøværftet Steen Schougaard Christensen til Jyllands-Posten
Dagpengesats
Det økonomiske tab er til gengæld målbart for værftarbejdere. Mens Lindøværftet nægter at stå til rådighed som arbejdsplads, skal de stå til rådighed osm arbejdsløse for en dagpengesats, der svarer til omkring en halvdelen af deres løn.
Ifølge fællestillidsmand Lars H. Hansen er der ike noget at komme efter. Hjemsendelsen er helt efter reglerne.
- Og op mod halvdelen af de hjemsendte er allerede nu på vej tilbage på arbejde. Vi har desuden en aftale om, at senest den 27. oktober er alle i arbejde igen, oplyser Lars H. Hansen til Arbejderen.
Når stålskotterne - stålvægge med påsvejsede stivere - ikke bliver produceret på Lindøværftet, men fremstillet i Kina, skyldes det ifølge værftets ledelse dels den lave arbejdsløn i Kina, men også den lave stålpris i Østasien.
Hvad arbejdslønnen angår ville et af Lindøværftets datterselskaber omkring Østersøen kunne klare opgaven. Men den lave stålpris i Kina gør det mere rentabelt at transportere stålskotterne den halve jordklode rundt.
Åbenbart er det også billigere at få lavet konstruktionstegninger til skibene i Spanien, end det er at overlade det til Lindøværftets egne ingeniører. Noget af forsinkelsen skyldes at tegningerne til de græske fragtskibe ikke er dukket rettidigt op fra Spanien.
Krav til indtjening
Når Lindøværftets ledelse finder det nødvendigt at lade kinesiske værfter og spanske tegnestuer tage over, og her i sommer at skaffe sig af med 250 ansatte, skyldes det krav til værftets indtjening fra ejeren, A. P. Møller-Mærsk. Kravene er dog ikke så store, at koncernen ville lade den sidste ordre på 18 nye containerskibe gå til sit eget værft. Det blev et sydkoreansk værft, der løb med ordren, mens Lindøværftet står tilbage med en tom ordrebog fra 2010.
Hvad produktiviteten på Lindøværftet angår, er den helt i top. Sidste år præsterede de ansatte en produktivitetsforøgelse på hele 11 procent, og en overopfyldelse af sparemålet på 450 millioner kroner.
Til gengæld har en sikkerhedsrepræsentant fortalt til Fyens Stiftstidende om et dårligt arbejdsklima, ansatte, der føler sig presset til at gå på arbejde, selv om de er syge, problemer med at få anerkendt arbejdsskader og generel mistillid mellem funktionærer og timelønnede.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278