24 Sep 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Jernbaneforbund kræver eltog

Jernbaneforbund kræver eltog

Onsdag, 08. oktober, 2008, 00:00:00

Dansk Jernbaneforbund har op til kongressen i dag udarbejdet et 16 siders trafikpolitisk oplæg ¤¤Kollektiv trafik med jernbanen som grundstamme¤¤

Det er ikke ambitionerne, det skorter på i Dansk Jernbaneforbund.
- Vi ser det som vores største udfordring i den kommende kongresperiode at få lagt et optimalt pres på landets regering med det mål at få elektrificeret hele det danske jernbanenet, siger formand Ulrik Salmonsen til Arbejderen, forud for to dages kongres i København.
Jernbaneforbundet mener, at de nuværende investeringer i jernbaneinfrastrukturen er utilstrækkelige og slet ikke står mål med behovene.
- Hele jernbaneinfrastukturen skriger på modernisering og udbygning, både af hensyn til miljøet og af hensyn til borgerne. Der er jo grænser for, hvor mange biler, der kan køre på motorvejene og i byerne. Skal det lykkes at få pendlerne ud af bilerne og over i togene, skal der tænkes langsigtet, mener Salmonsen.
Forbundet har op til kongressen lavet et 16 siders trafikpolitisk oplæg 'Kollektiv trafik med jernbanene som grundstamme'. Her kan transportminister Lars Barfoed, der er inviteret i dag til at tale til de 105 kongresdelegerede, hente masser af inspiration til fremtidssikrings af den offentlige person- og godstransport.
- Det er håbløs forældet med de dieseldrevne togsæt, som stadig kører rundt på de danske jernbaneskinner. Mange andre lande i Europa satser på el-drift. Det burde vi også gøre, siger Ulrik Salmonsen.
Han tilføjer, at den kollektive trafik er alt for vigtig at overlade til markedskræfterne. I den skriftlige beretning leverer han da også drøje hug til regeringen: 'Regeringens privatiserings- eller liberaliseringsbølge fortsætter uændret i et vanvittigt opskruet tempo. Helt ude af trit med borgernes forventninger og alene drevet af ideologiske dogmer', hedder det.
Beretningen nævner også andre relevante spørgsmål for forbundets 6.000 aktive medlemmer. Det gælder deres arbejdsmiljø og problemerne med uddannelse af et tilstrækkeligt antal lokoførere. Endelig kan man i beretningen læse, at Dansk Jernbaneforbund i kongresperioden har haft et nogenlunde stabilt medlemstal, dog med et lille fald på gods- og baneområdet.
Forbundet har dog gennem hele kongresperioden opretholdt en organisationsprocent på over 99 procent.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


08. okt. 2008 - 00:00   03. sep. 2012 - 18:35

Indland