30 procent i profit på fastnet-divisionen er for lidt, mener kapitalfondene bag TDC. Ledelsen lægger op til store effektiviseringer - og færre ansatte.- og færre ansatte
Ifølge Arbejderens oplysninger vil TDC-ledelsen om kort tid barsle med en omfattende strategiplan, der skal sikre en kraftig forøgelse af profitten. Meget tyder på, at planen også indeholder fyringer.
En indtjening på 30 procent af omsætningen på TDC`s hovedaktivitet, fastnettet, er 'utilfredsstillende', mener TDC`s topchef Jens Alder. Han bebuder derfor yderligere effektiviseringer. Ikke for at øge salget, men for at nedbringe omkostningerne.
En effektivisering uden øget salg lugter at nedlæggelse af arbejdspladser, mener Leif Hartmann, formand for Metal Tele afd. 1. Han vil dog ikke kommentere på planerne, før han har set dem.
Kapitalfondene bag TDC har siden opkøbet for to år siden hentet et tocifret milliardbeløb ud af TDC ved at frasælge stribevis af datterselskaber samt 224 ejendomme, lukke adskillige callcentre, skaffe sig af med omkring 4000 ansatte og dertil forgældet TDC til op over skorstenen.
Frasalgene og gældsætningen er ifølge Jens Alder led i en strategi for at gøre TDC til den stærkeste teleoperatør på det nordiske marked. Investeringer til fordel for denne officielle strategi har det dog været småt med. Den nye strategiplan rummer heller ikke større investeringer, afslører Jens Alder.
- Store investeringer er ikke nødvendige for at gennemføre vores strategi, siger han til dagbladet Børsen.
I handling minder strategien mest om kapitalfondenes sædvanlige strategi: At opkøbe en stor virksomhed, tømme den for penge og sælge resterne, vurderer Carsten D. Nielsen, formand for Metal Tele afd. 12.
- Man sælger ud for angiveligt at stå styrket på det danske og nordiske marked. Men udsalget passer da som fod i hose med ønsket om at hive penge ud af TDC, hvis du forstår hvad jeg mener, siger Carsten D. Nielsen til Arbejderen.
Han vil i lighed med sin kollega Leif Hartmann ikke kommentere selve strategiplanen, før han har set den. Men medgiver gerne, at der er ting der kan gøres bedre i TDC.
- For eksempel er vi jo ikke ligefrem topscorer, hvad kundeservicen angår. Det kunne man prøve at rette op på ved at investere de nødvendige midler og mennesker til at få det til at fungere. Det vil vi gerne samarbejde med ledelsen om. Men hvis de begynder at snakke om fyringer, så melder vi fra, siger Carsten D. Nielsen.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278