15 May 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Kampfly skal bruges i udlandet

Kampfly skal bruges i udlandet

Torsdag, 04. oktober, 2007, 00:00:00

Ny rapport fraråder Folketinget at tage hensyn til erhvervslivet, når der skal købes nye kampfly, men sætter ikke spørgsmålstegn ved behovet for flyene

Dansk Institut for Militære Studier (DIMS) opstiller i en ny rapport tre scenarier for Danmarks fremtidige militæropgaver i luften. Fælles for dem er, at de omfatter 'periodisk international udsendelse'. Anledningen er, at det danske militærs nuværende F16-kampfly skal afvikles på grund af alder.
Enhedslisten er det eneste af Folketingets partier, der modsætter sig indkøb af kampfly overhovedet.
- Indkøb af kampfly betyder, at Danmark prioriterer deltagelse i angrebskrige som i Irak frem for fredsskabende missioner, forklarer sikkerhedspolitisk ordfører Frank Aaen overfor Arbejderen.
Skal der købes nye fly, står valget mellem 'Joint Strike Fighter' fra amerikanske Lockheed Martin, 'Gripen' fra svenske Saab og 'Typhoon Eurofighter' fra EADS. En række forhold gør det amerikanske fly, der er verdens dyreste militærprojekt og endnu under udvikling, til favorit.
DIMS` dyreste scenarie, kaldet 'Luftkrigermodellen', fokuserer på væbnet konflikt og kræver de mest teknologisk avancerede fly - hvilket i givet fald vil være 'Joint Strike Fighter'. Rapporten anbefaler desuden at inddrage forholdet til Danmarks allierede, hvilket peger på samme flytype, eftersom Danmarks primære militære samarbejdspartner er USA.
'Joint Strike Fighter' er også det foretrukne fly hvad angår danske erhvervsinteresser. Danmarks største våbenfirma, Terma, har efter eget udsagn sikret sig ordrer for 1,3 milliarder kroner i forbindelse med 'Joint Strike Fighter'-projektet og forventer at få yderligere 8,5 milliarder i kassen, hvis flyet vinder konkurrencen i Folketinget.
- Bliver det ikke 'Joint Strike Fighter', vil det få store konsekvenser for vores virksomhed, siger Termas direktør Jens Maaløe til Ingeniøren. Bladet bemærker, at Terma netop har ansat en Christiansborg-lobbyist på fuld tid.
DIMS-rapporten konkluderer dog, at erhvervshensyn ikke må bruges som argument for at vælge den ene flytype frem for den anden.
- Det er trods alt en befriende melding, mener Frank Aaen.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


04. okt. 2007 - 00:00   03. sep. 2012 - 18:45

Indland