Befolkningen kommer til at betale for, at Post Danmark kan sænke prisen på erhvervspost.
'Fremtidens Forretning' kalder Post Danmark sin nyeste plan for at klare sig i den hårde konkurrence efter den delvise EU-liberalisering af postmarkedet.
Det går hårdt ud over den private brevskriver, når portoen for de mindste breve stiger med over 15 procent næste år.
Den store taber er befolkningen i de yderste landdistrikter. De skal til at betale 4290 kroner om året, for at få posten bragt ud inden klokken 10 om formiddagen. Og så er det slut med at få penge bragt til hoveddøren. Fremover skal postopkrævninger indløses på postkontoret.
Landdistrikternes Fællesråd er ikke begejstrede for udviklingen.
- Vi er bekymrede over det her. Det er ligesom en glidebane. Nu bliver det altså dyrere. Det næste er vel, at der kun uddeles post fem dage om ugen, siger formanden, Lone Andersen, til Arbejderen.
Post Danmark er hårdt presset på erhvervsmarkedet, hvor der er mange penge at tjene og konkurrencen er hård. Den højere portopris på almindelige breve skal betale for et nyt og billigere erhvervsbrev. Det koster tre kroner per styk, hvis man sender mindst 3000 breve af gangen. Uddelingen sker senest fire dage senere.
Post Danmark har været i defensiven efter tabet af Coop som kunde. Her forsvandt uddelingen af 400 millioner reklameaviser over til konkurrenten ForbrugerKontakt, der ejes af SøndagsAvisen.
Post Danmarks direktør Helge Israelsen siger til Berlingske Tidende, at den ny plan skal ruste selskabet til den kommende totale EU-liberalisering af postmarkedet. Det forventes, at Post Danmarks sidste monopol, udbringning af breve under 50 gram, forsvinder i 2011.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278