27 Jun 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Arriva på charmeoffensiv

Arriva på charmeoffensiv

Fredag, 08. juni, 2007, 00:00:00

Trafikforsker advarer mod kaos, hvis Kystbanen bliver udliciteret til privat operatør. Det afgøres den 27. juni, hvem der skal stå for togdriften i fremtiden

Gratis croissanter, gratis aviser og løfter om 6000 færre aflysninger og forsinkelser om året!
Med denne charmeoffensiv gik Arriva i går til alle passagerer på Kystbanen. Arrivas fremstød er sat ind forud for valget af, hvem der skal fremover skal stå for driften af Kystbanen. Den 27. juni afgøres det, hvem der skal have eneretten over Kystbanen fra 2009 til og med 2015.
- Udbuddet dækker over to af landets mest trafikerede strækninger, nemlig ind og ud af Hovedbanegården og til og fra Københavns Lufthavn. Hertil kommer, at der er tale om den første grænseoverskridende udlicitering nogensinde, fastslår trafikforsker ved Center for trafik og transport på Danmarks Tekniske Universitet, Alex Landex, til Arbejderen.
Ikke mindre end 16 myndigheder (togoperatører, trafikstyrelser, skinneforvaltere) skal fremover snakke sammen om den daglige drift.
- Kystbanen er en særlig strækning. Hvis ét tog er forsinket, risikerer det at ramme en lang række andre tog, fordi Hovedbanegården er et centralt knudepunkt. Fordelen ved at én operatør har overblikket er, at så kan man styre hvad der er til gavn for hele systemet og passagererne som helhed - og ikke kun til gavn for de passagerer, som ét bestemt selskab kører med, siger Alex Landex.
- Hvem skal fremover bestemme, hvilke tog der skal have lov til at køre først? Det har jo store økonomiske konsekvenser, hvis ens toge kommer for sent, siger trafikforskeren.
Kontrakten på udbuddet løber 'kun' i syv år. Det kan afholde den kommende togoperatør fra at investere i eksempelvis bedre stationer og bedre forhold for passagererne - simpelthen fordi syv år ikke er tid nok til at få sin investering hjem igen, advarer Alex Landex.
I alt er der afgivet fem bud på driften af Kystbanen. De kommer fra: Arriva, Veolia (tidligere Connex), Kystbanen A/S (et samarbejde mellem DSB, skotske First Group),Örelink AB (et samarbejde mellem svenske statsejede SJ og kinesiske MTR Corporation) og Deutche Bahn.
Udbuddet har en værdi af ikke mindre end 8,4 milliarder kroner.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


08. jun. 2007 - 00:00   03. sep. 2012 - 18:47

Indland