Giv en 20`er til én af erhvervslivets helte, lyder opfordringen fra en nystartet kampagne med navnet Red Chefen
Bliv fadder for en topchef.
Sådan lyder opfordringen fra en nystartet kampagne, der går under navnet Red Chefen.
Kampagnen går til kamp for et værdigt liv for de danske topchefer, der skaber udvikling i Danmark. 'Cheferne er udsat for misundelse og krav om højere løn fra ansatte, der vil have deres del af kagen,' hedder det i en pressemeddelelse.
- Der er mange, der har frygtelig ondt af, at topcheferne får millioner i lønstigninger og aktieoptioner, mens arbejderne skal holde igen med deres lønkrav. Men vi vil gerne støtte de danske topchefer. De har længe været en overset gruppe, når der skulle samles penge ind til værdigt trængende, siger Anne Mette Carlsen fra Red Chefen, der håber kampagnen bliver en folkesag.
Topcheferne i flere af de største danske selskaber fik sidste år en lønstigning på 17 procent i gennemsnit. Det mener Red Chefen Kampagnen ikke skal afholde folk fra at donere en 20`er og være med til at give en dansk topchef et bedre liv.
Du kan støtte kampagnen og vælge, hvilken af følgende tre chefer, du vil forsøde livet lidt ekstra for: Henning Dyremose, TDC, Jess Søderberg, A.P. Møller-Mærsk eller Allan Søgaard Larsen, Falck.
- Jeg tror, jeg vil vælge at blive fadder for Henning Dyremose, selvom han har nok i forvejen. Men kan en donation få ham og andre arbejdsgivere til at give nogle flere kroner til overenskomsterne, så slipper jeg gerne en 20`er, siger Hans A. Sørensen fra OK 2007 initiativet, der tydeligvis har svært ved at holde masken.
Man kan vælge om de donerede midler skal bruges på nyt tøj, transport eller opkvalificering på AMU. Hans A. Sørensen vil øremærke de 20 kroner til Dyremose til kursus på AMU.
- Så kan han ved selvsyn se, hvor slemt det står til med efteruddannelsesmuligheder, siger Hans A. Sørensen.
Kampagnen har oprettet en hjemmeside www.redchefen.dk. Her kan man blandt andet se, hvad topcheferne må stå model til under de igangværende overenskomstforhandlinger.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278