I stedet for et ¤¤Vejdirektorat¤¤ burde vi have et ¤¤Direktorat for bæredygtig trafik¤¤, mener Enhedslistens trafikpolitiske ordfører, Rune Lund
af Klaus Haase
- Nordjyske motorveje har Danmarks længste skateboardbaner.
Det konstaterer Rune Lund med et smil på læben, på et tidspunkt i sine betragtninger over de aktuelle miljøtruende resultater af magthavernes trafikpolitik.
Enhedslistens trafikpolitiske ordfører var inviteret til debatmøde om trafikpolitik i Kalundborg sidste lørdag.
Der er ingen tvivl om, at han ved, hvad han taler om. Rune Lund møder velforberedt op. Emnet har høj prioritet i Enhedslistens folketingsarbejde. For trafikpolitik er også miljøpolitik.
Drivhuseffekt og ødelæggelse af naturen nyder tilsyneladende ikke folketingsflertallets store bekymring. I folketingssalen kæmpes der en ulige kamp om emnet.
Skinnernes venner
- Enhedslisten prioriterer som folketingsgruppe at være 'skinnernes venner', men imod os har vi trafikforligspartierne Venstre, Radikale, Konservative og Dansk Folkeparti. Socialdemokratiet og venstrefløjen er på forhånd lukket ude, forklarer Rune Lund.
Han fortsætter med at konstatere, at trafikforligspartierne fuldstændig ignorerer klare kendsgerninger: At skinnenettet er slidt op, og i årtier har været forsømt, på trods af at det har været nødvendigt med bevillinger til fornyelse og udbygning og reparationer.
Rune Lund tegner et billede af en dyster fremtid:
- I Danmark vil vi, hvis det fortsætter som hidtil, få en stigning i trafikken med op til 100 procent i 2025.
Transport af varer fra fjernlagre, der er mest profitable, samt nye pendlermønstre på grund af stadig længere vej til arbejdspladserne, er afgørende årsager til denne voldsomme stigning.
Rune Lund kommer her også ind på de høje boligpriser i hovedstaden og de største byer, som er indlysende årsager til den stigende pendlertrafik. Udviklingen gør det politisk nødvendigt, at den øgede transport afvikles på den miljømæssigt mest forsvarlige måde. Her kommer det centrale spørgsmål ind: Trafik på skinner eller flere motorveje?
Rune Lund mener, at spørgsmålet kan besvares ganske indlysende. Han fortæller, at skinnetransport kan transportere 16 gange så meget som biler.
Asfaltmentaliteten
Skinnekapaciteten skal udbygges nu, påpeger han. Ellers vil vi stå med uoverskuelige miljømæssige problemer om ganske få år.
Det er her, Rune Lund med et smil på læben nævner de nordjyske motorveje, hvor der er mere end langt mellem bilerne. Et surrealistisk scenarie: Danmarks længste skateboardbaner! Lidt humor midt i en grotesk situation.
Det er også her, at Rune Lund som folketingsmand må konstatere, at folketingsflertallet per automatik reagerer på trafikproblemer med at smide mere asfalt ud. Der er ingen seriøs diskussion af om der i stedet skulle satses på udbygning af jernbanenettet. Man kan tale om 'Asfaltmentaliteten'.
Rune Lund mener, at man i stedet for et 'Vejdirektorat' burde have et 'Direktorat for bæredygtig trafik'. Men det politiske flertal er mere præget af kortsigtet ad hoc planlægning end af langsigtet trafikplanlægning. Her vinder 'Asfaltmentaliteten'!
Men også her kan Rune Lund i en blanding af humor og realisme understrege Enhedslistens holdning som 'Skinnernes venner':
- Vi vil have jernbanen klinet op ad motorvejen. Det vil have en pædagogisk effekt at synliggøre togdriftens hensigtsmæssighed i forhold til bilkøerne lige overfor. Ud over den pædagogiske effekt, vil det naturligvis være hensigtsmæssig at samle støjen fra biler og tog på et så lille område som muligt.
Rune Lund fortæller, at 'Asfaltmentaliteten' taler for de såkaldte 'mobilvogntog'. Bag dette begreb ligger en ny ad hoc løsning på godsstrategien. Her er tale om, at man nu vil have tilladt kæmpelastbiler på 27 meter. Altså: En trafikfarlig og stærkt forurenende transportform.
En lastbil af denne slags med overvægt, kan slide som 20-30.000 biler i forhold til akseltrykket.
En lovliggørelse af disse kæmpe lastbiler, vil skabe en slitage på vejene, der for eksempel ikke står i forhold til samfundsøkonomien. De er farlige ved hurtige opbremsninger, og de mange rundkørsler der er bygget de seneste år, vil ganske enkelt skulle bygges om, hvis de såkaldte mobilvogntog bliver lovliggjort.
Fra asfalt til jernbanenet
Løsningen må være en udbygning af jernbanenettet med henblik på transport, konstaterer Enhedslistens trafikordfører. Udbygning med dobbeltspor vil effektivisere både godstransport og transport af passagerer. Hvad angår passagertransporten, venter man stadig med længsel på den stadig forsinkede levering af de kommende IC4 tog. De skulle være leveret for tre til fire år siden.
Her træder de absurde resultater af 'asfaltmentaliteten' indenfor folketingsflertallet i karakter: De forsinkede IC4 tog kan køre meget hurtigere end de tog, der kører på skinnenettet i dag.
Hermed skulle de være en tidsbesparende faktor, der gør dem til en overlegen konkurrent til privatbilismen. Problemet er bare, at de på grund af politisk sjusk og kortsigtet ad hoc tænkning forældede skinner ikke kan bære den øgede fart, som de nye tog er i stand til at præstere!
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278