Connex er favorit til at vinde retten til endnu flere ruter i Østjylland trods kritik af ulovlige aktiviteter i israelsk-besat område
- Jeg bryder mig bestemt ikke om den måde, Israel fører sig frem på i de besatte områder. Men jeg har ikke lov til at lade de holdninger indgå i licitation af kollektiv trafik.
Sådan lyder svaret fra Bjarne Schmidt Nielsen (S), der sidder i Midtjyllands kommende regionsråd, til Dansk Palæstinensisk Venskabsforening.
Foreningen har - som beskrevet i Arbejderen torsdag - klaget over, at busselskabet Connex, der er en del af Veolia-koncernen, skal køre flere end 100 udliciterede ruter i Østjylland. Veolia står nemlig for en letbane, der kører ind i det besatte Øst-Jerusalem, og det strider mod international ret, mener både venskabsforeningen og internationale iagttagere.
Alligevel er Connex favorit til at vinder endnu flere ruter i det østjyske fremover.
I januar 2007 afgøres det, hvilket selskab der skal køre den resterende halvdel af busruterne i Østjylland, og Connex har afgivet det klart billigste tilbud.
- Men det er ikke politisk bestemt endnu, hvem der vinder den licitation. Først skal vi nøje granske materialet, siger Bjarne Schmidt Nielsen til Arbejderen. Han sidder desuden i bestyrelsen af Midttrafik, der står for udbuddet af kollektiv trafik.
Han kalder situationen omkring Connex 'lidt ærgerlig', men henholder sig til, at amter og kommuner ikke må tage udenrigspolitiske sager op.
Det svar er man ikke tilfreds i det nydannede Kommunistisk Partis afdeling i Midtjylland:
- Det er klart, at regionen bør afbryde samarbejdet med selskabet, når det bryder international lov og samarbejder med en brutal besættelsesmagt. Østjylland er ikke isoleret fra resten af verden. Connex har efter min mening diskvalificeret sig selv, siger Per Nielsen, der sidder i ledelsen af Kommunistisk Parti i Århus.
I regionsrådet støtter Enhedslisten kritikken af Connex:
- Vi vil tage sagen op i rådet og over for Midttrafiks bestyrelse, så vi ved fremtidige udliciteringer får dadelfri selskaber. Problemet er, at EU-reglerne, der gælder på området, kun tager hensyn til profit siger Henrik Qvist (Ø) fra det kommende regionsråd til Arbejderen.
3F Transport, logistik og byg Århus, der organiserer flere af chaufførerne, kender til de tvivlsomme forbindelser.
- Vi er opmærksomme på sagen og vil overveje at tage det op i vores henvendelse til Midttrafik næste år, sige faglig sekretær, Jan Aage Hansen.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278