Vognmand Kim Johansen kan trods politianmeldelse i januar fortsætte sit misbrug af illegale estiske chauffører ¤¤Sagen efterforskes stadig,¤¤ siger Roskilde Politi
For snart et år siden meldte forbundet 3F storvognmanden Kim Johansen til politiet for at bruge underbetalte estiske chauffører fra sit skuffefirma ADDO i Estland til at køre indenrigskørsel i Danmark. Men hos Roskilde Politi, der har sagen, er standardsvaret stadigvæk, at 'sagen er fortsat under efterforskning'.
Nu er 3F ved at miste tålmodigheden, siger Jørgen Aarestrup, forhandlingssekretær i 3F`s Transportgruppe. Ikke mindst fordi 3F ved anmeldelsen og også i tiden derefter kunne fremlægge omfattende dokumentation for lovbrudene.
Udlændingestyrelsen afgjorde allerede i starten af året, at Kim Johansen i fire konkrete tilfælde havde benyttet estiske chauffører uden opholds- og arbejdstilladelse. Dengang sagde kriminalassistent Allan Søborg hos Roskilde Politi til Fagbladet 3F, at 'vi vil helt sikkert gå i retten med sagerne, som har høj prioritet.'
Men siden har Roskilde Politi end ikke svaret på en skriftlig forespørgsel fra Transportgruppen, der i august ville vide, hvor langt sagen var nået.
- Beskæftigelsesministeren gav allerede i februar tilsagn om opstramninger i forhold til myndighedernes indsats over for disse ulovligheder. Man vi kan konstatere, at det tilsagn ikke er nået til Roskilde Politi og retskreds, lyder det let ironisk fra Jørgen Aarestrup til Fagbladet 3F.
Under et åbent samråd for nylig, hvor østarbejdere på byggepladserne var til diskussion, hævdede beskæftigelsesministeren dog, at 'Østaftalen fungerer', og at der ikke er noget - eller i hvert fald meget lidt - at komme efter.
Imens fortsætter Kim Johansen med at bruge underbetalte estiske chauffører til kørsel i Danmark. Dog ikke i Københavns Lufthavn, hvor der har været flere blokader mod vognmanden på grund af hans brug af estiske chauffører til kørsel for SAS Cargo.
- Nu er der kun danske chauffører i bilerne. Vi har fået at vide, at der bliver skiftet til danske chauffører, før bilerne kommer ind på lufthavnsområdet, forklarer Carsten Nielsen til Arbejderen.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278