10 Jan 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Motorveje for 4,2 milliarder

Motorveje for 4,2 milliarder

Lørdag, 28. oktober, 2006, 00:00:00

Der afsættes lige så mange penge til motorveje som til det udsultede jernbanenet i nyt trafikforlig

Der er fortsat plads til motorveje i Danmark. Det mener i hvert fald de fire partier (regeringen, Radikale og Dansk Folkeparti) bag et nyt trafikforlig til ni milliarder kroner.
Heraf går 4,2 milliarder til nybyggeri af motorveje. Jernbanerne får 4,7 milliarder, ud over de 12 milliarder der tidligere er bevilget til genopretning af skinnerne.
- Det er chokerende, at aftalen indeholder en masse nye vejprojekter. Danmark er allerede overforsynet med motorveje, siger Ivan Lund Pedersen fra NOAH-Trafik til Arbejderen.
Han ærgrer sig over, at der endnu en gang afsættes milliarder til flere motorveje. Penge som i stedet kunne være brugt på den kollektive trafik. Pengene til jernbanen er nemlig ren hul-lapning.
- Mens der sikres penge til nye motorveje, så afsættes der ikke én krone til at udvide jernbanen. De 4,7 ekstra milliarder kroner, der afsættes til jernbanen, går kun til at sikre et acceptabelt niveau på skinnerne. Det svarer til stort set at reparere huller i motorvejene. Det er helt utilstrækkeligt. Der skal derimod etableres nye strækninger, flere spor og indsættes flere tog, opfordrer Ivan Lund Pedersen.
Motorvejene derimod sikres nærmest per automatik løbende penge til vedligeholdelse. Det fører til en massiv skævvridning af forholdet mellem motorveje og jernbanestrækninger, konstaterer NOAH-Trafik: Der findes næsten 4000 kilometer motorvej i Danmark, mens jernbanen kun tegner sig for 2500 kilometer.
- Du får ikke en konservativ politiker til at sige, at der er tale om en skævvridning mellem den private og den kollektive trafik. Vi må se i øjnene, at der er nogen der godt kan lide at benytte deres bil. I det lys er det nødvendigt med nye motorveje, siger trafikordfører for de Konservative, Henriette Kjær og uddyber:
- Vi har netop nedsat en infrastruktur-kommission. Den skal komme med bud på, hvordan nettet af veje, broer, jernbane og så videre skal se ud om 20-30 år. Vi er nødt til at afvente deres anbefalinger. Vi vil gerne træffe beslutninger på et ordentligt grundlag. Nu sker der en genopretning af jernbanen, og så kan banerne jo faktisk ikke suge flere penge lige nu.
Det nye trafikforlig åbner op for én enkelt cykelsti mellem Silkeborg og Århus til 11 million kroner - til trods for at Danmark (sammen med Holland) er det land i verden som har den største andel af cyklister i befolkningen.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


28. okt. 2006 - 00:00   03. sep. 2012 - 18:54

Indland