20 Jun 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Privat DSB inden to år

Privat DSB inden to år

Onsdag, 09. august, 2006, 00:00:00

Selv om DSB hvert år afleverer et trecifret millionbeløb i overskud til statskassen vil trafikministeren privatisere i løbet af et til to år

Står det til trafikminister Flemming Hansen, skal 25 procent af DSB sælges til et privat firma indenfor ét til to år. Hidtil har regeringens mål været 2010.
Trafikministeren lægger ikke skjul på, at forbilledet er modellen fra salget af 22 procent af Post Danmarks aktier til den britiske pengetank CVC. Ved samme lejlighed forpligtede regeringen sig til at nedbringe statens ejerandel til 47 procent inden år 2009 - ellers skal staten købe CVC`s aktier tilbage til en pris der overstiger de 1,3 milliarder kroner, som CVC betalte for post-aktierne.
Regeringen har grønt lys fra både Socialdemokraterne, de Radikale og Dansk Folkeparti til at sælge ud af DSB.
Men til forskel fra post-salget har staten endnu ikke fundet en løsning for de over 4000 tjenestemænd, der i dag er ansat i DSB. Hvis staten skal sælge over halvdelen af DSB, skal de købes fri af deres rettigheder. Det kan koste op mod tre millioner kroner per ansat, svarende til en udgift for skatteborgerne på i alt 12-15 milliarder kroner.
- Tidligere afgørelser slår fast, at staten kan sælge 25 procent af en statsvirksomhed og samtidig tvangsudlicitere tjenestemændene. Men hvis ministeren træder bare én millimeter ved siden af kan han godt regne med, at alle knap 4000 medlemmer af jernbaneforbundet vil kræve vores tre års rådighedsbeløb og pension, advarer formand for Dansk Jernbaneforbund, Ulrik Salmonsen overfor Arbejderen.
- Tjenestemænd er ikke til salg. Vi har sagt ja til at være tjenestemænd. Det er der nogle minusser og plusser ved, som eksempelvis en god pensionsordning og rådighedsløn. Et privat vil aldrig overtage de aftaler. Hvis et privat firma overtager DSB kan de blot erklære sig konkurs, så står vi med håret i postkassen, uddyber forbundsformanden.
Han undrer sig over, hvorfor trafikministeren vil sælge ud af DSB.
- DSB afleverer hvert år et trecifret millionbeløb i overskud til statskassen. Hvis DSB privatiseres vil de penge i stedet ryge direkte i de private aktionærers lommer. Det eneste, der afholder regeringen fra at sælge hele DSB og Banedanmark, er de tjenestemands-ansattes rettigheder, fastslår Ulrik Salmonsen.
Men 25 procent af aktierne er slet ikke nok, mener Arriva.
- Hvad skal de store internationale aktører bruge 25 procent af DSB til? Man kan ikke gøre andet end at vente på at staten sælger resten, tordner Arriva-direktør, Johnny Hansen i Børsen.
Alligevel valgte Arriva at gå på listefødder, da Arbejderen i går forsøgte at få selskabets kommentar til trafikministerens udmelding.
- Jeg vil ikke forholde mig til om eller hvor stor en procentdel af DSB vi har tænkt os at købe. Vi afventer situationen og vil ikke tage stilling til noget, vi ikke er blevet præsenteret for endnu, lyder det fra Arrivas kommunikationsdirektør, Jan Wildau.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


09. aug. 2006 - 00:00   03. sep. 2012 - 18:57

Indland