Ledelsen ved Århus Sporveje mener, at sygdom blandt chaufførerne er noget, de vælger til eller fra. Det er langt fra virkeligheden, mener FOA
Det er rådmand Peter Thyssen og sporvejsdirektør Torben Høyer, der med deres kaotiske planlægning har skabt den nuværende bussituation i Århus, mener buschauffør Erik Riis Henriksen.
Over de seneste måneder har der været flere busaflysninger, end der har været i de foregående 100 år. Hvis bare rådmand Thyssen havde villet lytte til FOA og chaufførerne, havde Århus stadig haft Danmarks mest velfungerende busser og endda til en væsentlig lavere pris, vurderer han i et åbent brev til Thyssen og Høyer.
Erik Riis Henriksen peger blandt andet på køreplaner for bybusser, der forudsætter en hastighed på 144 kilometer i timen for at kunne overholde tidsplanen. Han peger også på, at ledelsen glemmer at holde de busser kørende, der skal bringe chuafførerne på arbejde. Og han peger på, at ledelsen havde 'glemt' at chaufførerne også holder ferie, og at der af den grund mangler 40 chauffører hver dag.
Men manglen på chauffører ved Århus Sporveje i sommerferien er ikke et ukendt problem. Sidste år manglede Sporvejene, hvad der svarede til 26 stillinger. Det blev klaret med overarbejde. Men i år er der ingen vilje til at køre overarbejde, påpeger Kirsten Normann, formand for FOA Århus.
Kirsten Normann er vred over ledelsens holdning til de sygemeldte chauffører. Man kan få det indtryk, at ledelsen mener, at chaufførerne vælger sygdom til eller fra, som de har lyst.
Flere af de sygemeldte var også syge, før de nye turnusplaner, og er nu blevet gidsler i ledelsens unuancerede debat. Ledelsen kunne nemt havde undgået den situation, der er nu på busområdet.
- Flere af de syge chauffører havde kendte lidelser, som man let kunne tage hensyn til. En kvindelig buschauffør kørte helst korte vagter på grund af rygproblemer. Hun fik kun lange vagter og blev sygemeldt. En anden kunne ikke køre en bestemt rute, hvor han tidligere havde oplevet et grimt overfald. Han fik netop denne rute i sin arbejdsplan.
Det er utroværdigt, når ledelsen forklarer de store problemer, der er i Århus Sporveje, med sygdom. Og ledelsen skulle for længst have sat nye chauffører ind som afløsere for de langtidssyge, mener hun.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278