FOA frygter, at sammenbrud i forhandlinger er en provokation for at få en ¤¤Ri-Bus¤¤-konflikt
Efter mange ugers forhandlinger mellem Fag Og Arbejde, FOA, og ledelsen i Århus Sporveje er forhandlingerne nu igen brudt sammen.
Forhandlingerne drejer sig om nye turnusplaner, som skulle danne grundlag for en vinterkøreplan fra den 14. august. Men ledelsen vil nu have en helt ny forhandlingsaftale og har stillet FOA over for et ultimativt udspil til en aftale. En aftale, der vil stille chaufførerne ringere end, hvad parterne tidligere er blevet enige om.
- Vi har forhandlet og forhandlet. FOA har gennem de sidste uger udarbejdet adskillige forslag til nye planer i henhold til den aftale, som vi indgik den 4. maj. Nu har sporvejene endeligt meddelt, at de ikke kan eller vil leve op til nye turnusplaner i henhold til denne aftale, siger formanden for FOA, Kirsten Normann.
Det er at udvise ligegyldighed overfor århusianerne og buschaufførerne, mener hun. Ledelsen for Århus Sporveje har vendt tommelfingeren ned til alle udspil, der er kommet fra FOA. De har været for dyre, mener ledelsen.
FOA har derfor opfordret sporvejene til at komme med et bud på en turnusplan, som overholder budgetterne. Men det vil ledelsen ikke. I stedet har Århus Sporveje sendt et nyt forslag til forhandlingsaftale, der sender forhandlingerne tilbage til start.
Både chaufførerne og FOA opfatter nu situationen, som den var op til den 4. maj. Dengang aftalte parterne, at de fremtidige rammer skulle være på plads inden den 16. juni for at vinterkøreplanen kunne træde i kraft den 14. august.
Denne aftale er nu overtrådt med 14 dage, og med det nye sammenbrud kan århusianerne forvente et efterår med en bussituation som nu, hvor der dagligt er mange busaflysninger. FOA Århus går nu igen til forbundet for at få hjælp til forhandlingerne.
Kirsten Normann peger på, at der kan være en skjult dagsorden fra byrådet og busledelsens side. Hvis chaufførerne strejker igen, kan man nemmere give dem hammeren. Det ligner optakten til skralde- og Ri-Bus-konflikten i 1990`erne. Drejebogen er den samme, påpeger hun.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278