Nye forhandlere arbejder på at finde en løsning på buskonflikten. Det fik chaufførerne til at gå i arbejde igen i går
I et forsøg på at få løsnet op omkring buskonflikten i Århus kom repræsentanter fra Kommunernes Landsforening og forbundsformanden for FOA, Dennis Kristensen, i går til Århus.
Så snart de satte sig til forhandlingsbordet besluttede chaufførerne ved Århus Sporveje sig for at genoptage arbejdet. Hænderne er ikke oppe i luften af glæde, men chaufførerne vil vise, at de tror på, at nye forhandlere vil komme frem til et resultat, de kan acceptere.
- Vi har valgt at køre, fordi vi er blevet lovet reelle forhandlinger mellem Kommunernes Landsforening og FOA. Vi viser hermed vores gode vilje, selvom vi er blevet snydt tre gange tidligere. Vi beklager, at vi ikke var på gaden i fem dage, men vi så os nødsaget til at stoppe driften for at få et ordentlig arbejdsforhold, udtaler chaufførerne.
I mandags kom FOA med et forhandlingsudspil, hvor de blandt andet accepterer at forhandle på ledelsens vilkår. Men ledelsen skal samtidig love at rette fejl i sommervagtplanen i forhold til arbejdsmiljøloven og problemerne omkring pauser. Som minimum skal forhandlingerne munde ud i ændringer af sommerferievagtplanene, der træder i kraft, når skolerne holder sommerferie. FOA kræver blandt andet modur-turnus fjernet, fri minimum hver anden weekend og højst ni timers vagter.
Hvor meget de nye forhandlere kan blive enige om, er stadig usikkert. Det vil de kommende dage vise. Men bliver chaufførerne igen snydt, bliver der en hård konflikt, lyder vurderingen blandt chaufførerne.
Chaufførerne har strejket siden torsdag i sidste uge. Det fik Venstres byrådsgruppe til mandag at foreslå, at Århus Kommune skulle sætte såkaldte nødbusser ind i stedet for de strejkende Århus Sporveje. Nødbusserne skulle hentes fra private vognmænd eller hos nabokommunernes trafikselskaber.
Venstres forslag er dog kun blevet taget fra den muntre side blandt chaufførerne, påpeger Chris Oxholm Sørensen fra chaufførernes aktionsgruppe. Alle ved, at Venstre vil privatisere næsten alt, så forslaget kommer ikke bag på nogen, siger talsmanden.
Indtil videre har busrådmanden, Peter Thyssen, også afvist tanken med henvisning til, at det vil hælde benzin på bålet og give konfrontation frem for dialog. Han tror dog heller ikke, at det bliver nemt at finde chauffører, der vil køre bybus i en strejkeramt område.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278