Støttekomiteen ¤¤Vores Busser¤¤ arbejder for en stor støttefest for de århusianske buschauffører den 1. maj om aftenen
Den socialdemokratiske borgmester Nicolai Wammen i Århus afviser enhver snak om at standse forberedelserne til en privatisering af Århus Sporveje. Dermed ser det ikke ud til, at Enhedslisten kan samle et flertal til at omgøre en borgerlig beslutning fra 2004.
Lokalpolitikerne skal på byrådsmødet i morgen tage stilling til et forslag fra Enhedslisten om at ændre den borgerlige beslutning om at udlicitere bybusserne. Beslutningen om at sende Århus Sporveje i udbud blev taget, da der var et andet flertal i byrådet.
I dag har Socialdemokraterne flertal sammen med SF og Enhedslisten. Derfor mener Keld Hvalsø Nedergaard, medlem af byrådet for Enhedslisten, at der må være flertal for at ændre den borgerlige beslutning. Men den antagelse bliver draget i tvivl af borgmesteren selv.
- Det sidste, vi har brug for lige nu, er et stort politisk slagsmål om Århus Sporvejes fremtid, siger borgmesteren til DR Østjylland.
Borgmesteren bliver også presset af fagbevægelsen i Århus. LO Århus udtaler fra sit seneste organisationsmøde, at Århus Sporveje fortsat skal være et offentligt ejet trafikselskab.
'Det betyder, at vi opfordrer byrådet til at omgøre beslutningen truffet af det borgerlige flertal af 2004 om at sende Århus Sporveje i udbud. Organisationsmødet forventer samtidig, at spørgsmålet om udbud ikke indgår i de kommende forhandlinger mellem Århus Kommune og Det Regionale Trafikselskab', udtaler LO.
Busserne stod også stille i går. FOA kom med et forhandlingsudspil over for ledelsen i Århus Sporveje. Chaufførerne siger, at de er villige til at acceptere forhandlinger om arbejdsplanerne på ledelsens vilkår, indtil der er kommet en afgørelse fra en faglig voldgift.
Støttekomiteen 'Vores Busser' arbejder på at stable en støttefest på benene den 1. maj om aftenen for at støtte de strejkende chauffører. Komiteen indkalder også til et større informationsmøde torsdag den 4. maj klokken 16 hos FOA.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278