Bybusserne i Århus holder stille, og det vil de måske gøre i lang tid frem. Buskonflikten trappes op for hver dag nu
Meget tyder på, at striden mellem buschaufførerne i Århus og deres arbejdsgiver, Århus Sporveje er ved at gå helt i hårdknude.
Igen i går stod de kommunale bybusser stille i garageanlægget fra morgenen. Chaufførerne gik til fagligt møde i protest mod de nye vagtplaner, som ledelsen offentliggjorde lige før påske.
Hele dagen i går blev der holdt fagligt møde, og sidst på eftermiddagen vedtog chaufførerne et ultimativt krav om, at ledelsen i Århus Sporveje skal gå til forhandlingsbordet. Ellers kommer busserne ikke ud af køre.
Samtidig siger Torben Høyer, der er direktør for Århus Sporveje, at ledelsen først vil forhandle, når busserne kører igen.
- Folk er rasende over, at ledelsen er så total arrogant og respektløs, fortæller Jhonny Fischer, der er formand for buschaufførernes Klub til Arbejderen.
I går var han og andre tillidsfolk til møde i samarbejdsudvalget. På mødet blev det klart, at chaufførerne fremover skal regne med, at de flere gange om året skal skiftes rundt og have helt nye vagtplaner.
- Det hér kan ingen chauffører indpasse til et anstændigt familieliv, fastslår chaufførernes formand.
Johnny Fischer er efterhånden ikke i tvivl om, at ledelsen i Århus Sporveje er ude på at tage den direkte konfrontation med chaufførerne.
- Torben Høyer og ledelsen vil den hér konfrontation. For ellers ville de jo gå ind i en realistisk dialog, og de ville samarbejde med os - altså tillidsfolkene. Men de går konsekvent udenom os, forklarer han.
Arb: Er det hér ved at udvikle sig til en ny Ribus-konflikt?
- Det kunne sagtens blive en ny Ribus-konflikt. Men jeg vil blot slå fast, at det er altså ikke os, der har skabt balladen. Det er ledelsens ansvar, at det udvikler sig på denne måde, siger Jhonny Fischer.
Buskonflikten kommer nu også op som principiel sag i Århus Byråd. Enhedslisten har således krævet en principafstemning om udlicitering af bybusserne i Århus på det førstkommende byrådsmøde.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278