Størstedelen af regeringens forslag på folkeskoleområdet er allerede vedtaget eller i gang med at blive det. Et af de få nye forslag er flere timer, hvor eleverne er opdelt, efter hvor dygtige de er rent fagligt
Ud over at svede over blækregning og dansk stil, har Alexander Petersen også afset tid til at tygge sig igennem regeringens 333 forslag til, hvordan Danmark skal indrettes i den globaliserede verden.
Han er formand for folkeskoleelevernes landsorganisation Danske Skoleelever og bliver dermed kraftigt berørt af regeringens udspil, der er blevet til efter en række møder i det såkaldte Globaliseringsråd. Flere af rådets medlemmer har dog meldt ud, at deres argumenter ikke har rokket særligt meget ved de oplæg regeringen har haft til møderne i rådet.
- Regeringen fortsætter ud af det samme spor. Formålet med Globaliseringsrådet har bare været, at få legaliseret sin politik. Overordnet set, er der ikke noget nyt. Blot en blåstempling af mere kontrol af elever og skoler og mindre demokrati, advarer Alexander Petersen.
Størstedelen af regeringens forslag på folkeskoleområdet er allerede vedtaget eller i gang med at blive det. Et af de få nye forslag er flere timer, hvor eleverne er opdelt, efter hvor dygtige de er rent fagligt.
- Hvis det føres ud i livet, vil skolen blive delt i et A-, B- og C-hold. En sådan opdeling i stærke og svage elever er ikke ligefrem med til at sikre en sammenhængende skole. Tværtimod. Risikoen er, at denne sociale ulighed fortsætter til også at skabe en opdeling i samfundet, advarer Alexander Petersen overfor Arbejderen.
Samtidig slår regeringen fast, at undervisningen skal rettes direkte ind mod de nye nationale tests.
- Det er den dårligste ide overhovedet. Tests skal ikke målrette undervisningen. Undervisningen skal derimod tilrettelægges ud fra den enkelte elev. I dag har elever og lærere mulighed for at reflektere over, hvad der kan gøres bedre. Med et test-system derimod indtastes resultaterne i et edb-system, der herefter fortæller om du er god eller dårlig, konstaterer Alexander Petersen.
Også Danmarks Lærerforening er skuffet over udspillet.
- Jeg kan ikke se, at der er noget nyt i det her udspil. Det er alt sammen et opkog af tiltag, der allerede er indført eller er i gang med at blive indført. Regeringen fortsætter med at trække sin ideologi ned over folkeskolen. Jeg har svært ved at se, at de mange tiltag styrker Danmarks rolle i globale sammenhænge. I stedet for at sætte os som mål, at vi skal op på niveau med Kina og Japan i læsning, bør vi i stedet satse på at udvikle de områder hvor vi er i front i Danmark - nemlig indenfor kreativitet og innovation, opfordrer næstformand i Danmarks Lærerforening Stig Andersen.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278