10 Jun 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Busselskaber under pres

Busselskaber under pres

Mandag, 20. februar, 2006, 00:00:00

Chaufførerne mener, at trafikudvalget i Hovedstadens Udviklingsråd har skylden for konflikter i den kollektive trafik

Den seneste måned har der været tre konflikter hos Arriva og Connex i hovedstadsområdet. Chaufførerne er stærkt utilfredse med kolde busser, at de har overarbejde og at det er umuligt at holde pauser som planlagt.
De seneste strejker har fået formanden for trafikudvalget i Hovedstadens Udviklingsråd, HUR, Bent Larsen til at true busselskaberne med at fratage dem kontrakterne på den kollektive trafik.
- Klokken er to minutter i 12, vi kan ikke leve med strejker, og hvis de to selskaber ikke kan finde ud af at få busser på gaden, må vi finde andre busentreprenører, der kan, siger han til Jyllands-Posten.
Næstformanden i chaufførklubben i Ballerup, Bjarne Appelquist, mener, at HUR-formanden skyder helt forbi målet. Over for Arbejderen kritiserer han i stærke vendinger HUR for at være skyld i chaufførernes dårlige arbejdsmiljø.
- Bent Larsen skal feje for egen dør først. HUR tager altid de billigste ved udlicitering. Entreprenørerne får ikke den pris de skal have for at køre ruterne. Hvad hjælper det at fratage de nuværende selskaber deres kontrakter. De nye busselskaber kommer ud i de samme situationer. Det er ikke andet end ævl og bævl, der kommer fra HUR, siger Bjarne Appelquist.
HUR`s politik med at presse priserne helt i bund går ikke bare ud over Arriva og Connex men hele branchen, påpeger næstformanden. Hvis Bent Larsen vil betale den pris, det koster at drive kollektiv trafik, vil Arriva stille med nogle bedre busser og der vil kunne laves nogle bedre vagtplaner, mener han.
- En af løsningerne er, at HUR begynder at betale for den kollektive trafik. Det er for let at sidde i trafikudvalget og kaste sig over selskaberne, siger Bjarne Appelquist.
Det kan på ingen måde være HUR`s skyld at Arriva byder så lavt, mener til gengæld Peter Kay Mortensen, formand for LO Storkøbenhavn og medlem af trafikudvalget i HUR. Han mener, at det er o.k. at kritisere busselskaberne, hvis de ikke kan levere den vare de skal, nemlig buskørsel.
- Arriva, Connex og de andre selskaber skal lade være med at byde så lavt og gå og underbyde hinanden, så de ikke kan få tingene til at hænge sammen. De byder så lavt, at de overfører elendigheden til deres ansatte. Det synes jeg er noget skidt. De skal byde, så de kan betale en ordentlig hyre og behandle deres ansatte ordentlig. Vi skriver i udbudspapiret, at arbejdsmiljøet skal være i orden, siger Peter Kay Mortensen til Arbejderen.
- Ved at lægge pres på busselskaberne styrker man den faglige konflikt. HUR lægger pres på arbejdsgiveren, som chaufførerne gør det, siger han.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


20. feb. 2006 - 00:00   03. sep. 2012 - 19:01

Indland