09 Jun 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

3F tør ikke spille hasard

3F tør ikke spille hasard

Onsdag, 01. februar, 2006, 00:00:00

- Vi var nødt til at lave en aftale, ellers var der bare ingen aftale. Vi turde ikke spille hasard og lade Sporvejene selv bestemme, siger Jan Aage Hansen fra 3F

Jan Aage Hansen er faglig sekretær i 3F Transport, Logistik og Byg i Århus, som har forhandlingsretten for de overenskomstansatte chauffører ved Århus Sporveje.
Han mener, at det er FOA, der er på gale veje, fordi de organiserer overenskomstansatte, selvom det ikke er dem, der har overenskomsten på området.
- FOA foregøjler, at de har forhandlingsretten og de holder på medlemmer, som reelt ikke har nogen indflydelse, når vi har overenskomsten, siger Jan Aage Hansen til Arbejderen.
Det kan FOA, efter hans mening, gøre, fordi det er en meget stærk fagforening.
- Det der sker er, at FOA i kraft af deres meget stærke tillidsmandsarbejde, organiserer vores folk. Vi skal starte fra bunden af med det faglige arbejde, og der skal først være nogle dygtige chauffører, der kan vælges som tillidsmand. Her begyndte det at køre skævt mellem vores fagforeninger, vurderer Jan Aage Hansen.
Striden har fået 3F til at rejse sagen i LO som en grænsestrid mellem to fagforeninger. Sagen er endnu ikke afgjort.
- Tjenestemænd skal stå i FOA, mens de overenskomstansatte skal stå hos 3F. Men jeg tror, at nogle af dem er dobbeltorganiseret for at få fred for tillidsmændene. Det er meget uheldigt, at der er to fagforeninger, der kæmper om de samme medlemmer, siger Jan Aage Hansen.

Aftale nødvendig
Han har været med til at forhandle den aftale, som der har været så meget kritik af. Selv er han godt tilfreds med aftalen og mener, at det er chaufførerne hos FOA, der har misforstået hvad den går ud på, når de kan finde på at demonstrere imod den.
- Vi står i den situation, at Århus Sporveje har opsagt nogle aftaler. Derfor står vi uden aftaler om, hvordan chaufførerne skal køre et turnusforløb. Det er væsentligt for den enkelte chauffør. Sporvejene opsiger aftalerne, fordi den måde, det kører på i dag, er rigtig dyr. Timemæssig kan Sporvejene bruge færre timer til at kører de samme ruter. Aftalerne er uhensigtsmægsige og blev allerede opsagt i 2004 med henblik på forhandling ved overenskomsten i 2005. Men det lykkedes ikke, siger Jan Aage Hansen.
Han lægger vægt på betydningen af at have en aftale, ikke mindst nu hvor nedskæringer og privatisering lurer i horisonten.
- Århus Sporveje skal nu til at være konkurrencedygtige, og så er vi nødt til at have nogle regler, hvis de begynder at stramme op, siger han og forklarer videre:
- Der ligger en principbeslutning, om at sporvejene bliver udliciteret fra 2008. Og nu kommer strukturreformen ind over og Århus Sporveje er røget i et fælleskommunalt selskab med de kommuner, der er i regionen. Der kommer en bestyrelse med op mod ni mand, som alle vil være for udlicitering. Det vil blive en meget enerådig bestyrelse, som ikke vil rette sig efter, at jeg er imod private bybusser. Og selv om vi nu har fået et rødt flertal i byrådet, vil byrådet nok også købe ydelser andre steder, når Århus Sporveje er dyrere end private. Vi har gjort vores til at løse det problem, erklærer Jan Aage Hansen.
3F har blandt andet aftalt med kommunen, at de såkaldte rådighedsvagter skal afskaffes. Har chaufføren rådighedsvagt, bliver han betalt for at stå til rådighed for uforudsete begivenhder. Det kan for eksempel være hvis en chauffør bliver syg eller en bus bryder ned på ruten. Udgangspunktet for 3F er, at chaufførerne skal køre 37 timer om ugen, når de får løn for det.
Samtidig er 3F med til at indføre delte vagter, hvor chauffører møder på arbejde to gange på én dag. Jan Aage Hansen forsvarer aftalen med, at den har et begrænset omfang og at en undersøgelse har vist, at otte procent af chaufførerne gerne vil køre delte vagter.
Forudsætningen for delte vagter er, at chaufførerne, der er med i den turnus, altid har fri i weekenderne, ved skolebørns ferie og altid fri om aftenen. Aftalen lyder på, at otte chauffører i nord og otte chauffører i syd skal køre på delte vagter. Aftalen kan ændres igen op til næste køreplanskift til sommeren 2007.

Ingen afstemning
3F mener, at der er tale om en lokalaftale, som ikke skal til urafstemning blandt de 50 medlemmer, der kører hos Århus Sporveje. Jan Aage Hansen oplyser, at der har været flere møderblandt chaufførerne, inden aftalen blev indgået.
Det er tillidsmand Peter Frens og Jan Aage Hansen, der sammen har forhandlet aftalen på plads. Peter Frens begrunder blandt andet aftalen med, at finansminister Thor Petersen har sendt en ekstra regning til Århus Kommune på 80 millioner kroner og disse penge skal findes.
Jan Aage Hansen afviser dog at være Thor Petersens forlængede arm. Og han er ikke enig i den udlægning, som Peter Frens har fremført i pressen.
- Vi gør ikke det her for at spare penge i Århus Sporveje, men fordi vi kunne lave en aftale, der er lige så god, som den vi havde i forvejen. Samtidig kunne vi gøre arbejdet mere hensigsmæssigt, så firmaet også eksisterer i morgen og om to år og fire år. Vi er også klar over, at de overenskomstansatte er de første, der vil blive udliciteret, fordi de er de sidste ansatte i firmaet. Det er ikke os der bestemmer, at der skal være andre arbejdsvilkår. Det er arbejdsgiveren. Vi var nødt til at lave en aftale, ellers var der bare ingen aftale. Vi turde ikke at spille hasard og lade Sporvejene selv bestemme, siger Jan Aage Hansen.


Baggrunden for konflikten

Kun 50 ud af 190 overenskomstansatte chauffører er medlem af 3F, som har forhandlingsretten.
Fra 1990 og frem til 2001 blev alle chauffører hos Århus Sporveje ansat som tjenestemænd. I 2001 besluttede et flertal i byråd imidlertid, at ordningen med tjenestemænd ved Sporvejene skulle afvikles. Blandt andet fordi en privatisering lurede i baggrunden.
Derfor er der ikke blevet ansat tjenestemænd de sidste fem års. Alle nye chauffører er overenskomstansatte.
I dag er der omkring 560 tjenestemandsansatte tilbage. De er organiseret i FOA, Fag og Arbejde, som tjenestemændene altid har været.
Der er 190 overenskomstansatte chauffører. Det er 3F Transport, Logistik og Byg (tidligere Chaufførernes Fagforening i SiD) der har overenskomsten på området, men kun 50 af chaufførerne er medlemmer hos 3F. De øvrige chauffører er i FOA ligesom tjenestemændene, selvom FOA ikke har overenskomst på området.
FOA fastholder det synspunkt, at alle chauffører, både tjenestemænd og overeneskomstansatte, bør være organiseret samme sted og afviser at opfordre de overenskomstansatte til at melde sig ind i 3F, der har forhandlingsretten.
3F har rejst sagen i LO som en grænsestrid mellem to fagforeninger. Sagen er endnu ikke afgjort.
3F har for nylig lavet en aftale med Århus Kommune (se andet sted på siden) som omfatter alle 190 overenskomstansatte chauffører. FOA-chaufførerne er stærkt utilfredse med aftalen, som de har demonstreret imod foran 3F-huset på Sommervej i Århus. Uroen ulmer og der har været holdt faglige møder.
Tidligere har de overenskomstansatte chauffører arbejdet under samme vilkår som de tjenestemandsansatte, bortset fra at tjenestemændene har en pensionsordning. Det ændrer aftalen på.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


01. feb. 2006 - 00:00   03. sep. 2012 - 19:01

Indland