Opdelingen af piloterne i nationale selskaber skal bane vejen for dårligere løn og længere arbejdstid. SAS har indledt et velforberedt angreb på de ansatte
I går eftermiddags valgte de 150 piloter ved SAS at afblæse den strejke, som de har gennemført siden mandag morgen. Men det sker under protest.
Årsagen er nemlig, at SAS-ledelsen har meddelt, at hver enkelt pilot vil blive truet med en fyreseddel, hvis de nægter at flyve.
'Det kan vi ikke tage ansvar for som kollektivt pilotkorps. Vi tager stærkt afstand fra denne måde at håndtere situationen på', skriver piloterne i en pressemeddelelse.
- Nu buldozer de bare hen over os, men det løser jo ikke konflikten, siger Mogens Holgaard, der er formand for piloterne til Arbejderen.
Konflikten opstod, da SAS-ledelsen annoncerede, at de ialt 1800 piloter, der i dag arbejder under en fælles overenskomst for hele koncernen, skal splittes op, så de arbejder under de nationale selskaber.
SAS-ledelsen har længe ønsket at få skåret antallet af piloter ned, og få sænket lønnen.
Det er netop dette resultat, ledelsen håber at nå, ved at bruge virksomhedsoverdragelsesloven. Med dén i hånden ændres piloternes ansættelsesforhold og aftaler.
- De går målrettet efter at splitte os ad. Så kan vi hvert år byde på, hvor billigt vi har tænkt os at flyve, og danske, svenske og norske piloter kan sidde og underbyde hinanden, siger Mogens Holgaard.
Jens Willumsen fra SAS-Danmark truer med, at piloternes strejke blot bidrager til, at SAS bliver udkonkurreret af de andre flyselskaber, og det vil betyde endnu flere fyringer.
Men ifølge Mogens Holgaard er der tale om en veltilrettelagt strategi for at knække de ansatte.
SAS ejer nemlig selv en hel række af de selskaber, som lige nu overtager en del af ruterne fra SAS. Det gælder således Spanair, Estonian Air og lavprisselskabet Blue1.
- Ledelsen spiller behændigt det kort, at de ejer en række luftfartsselskaber, forklarer Mogens Holgaard.
- Dem bruger de til at flytte arbejdet væk fra os og over på mere lavtlønnede, for at tvinge os i knæ.
Selvom selve strejken altså blev afblæst i går eftermiddags, er konflikten mellem ledelsen og de ansatte langt fra løst.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278