16 Mar 2025 10:01:30

KBH: Let skyet, 10 °C

Undervisning på modersmål virker

Undervisning på modersmål virker

Torsdag, 05. januar, 2006, 00:00:00

Modersmålsundervisning kan være med til at løfte tosprogede elever fagligt, viser ny analyse fra Teknologisk Institut

Undervisning på modersmål kan give de tosprogede elever et tiltrængt fagligt løft. Og skal grundskoleuddannelserne blive bedre, så bør modersmålsundervisningen styrkes.
Sådan lyder den klokkeklare anbefaling fra Teknologisk Institut, der har lavet en analyse for EU-kommissionen af grundskoleuddannelserne i 30 europæiske lande.
Jo før modersmålsundervisningen bliver genindført jo bedre, lyder kommentaren fra Ole Holdgaard, formand for det pædagogiske udvalg i Danmarks Lærerforening (DLF).
- Allerede da regeringen sammen med Dansk Folkeparti afskaffede den obligatoriske modersmålsundervisning i 2002, var vi voldsomt imod, siger han til Arbejderen.
Nu som dengang lader det ikke til, at regeringspartierne er modtagelige for de internationale undersøgelser, som dokumenterer, at undervisning på modersmål giver mærkbare forbedringer for de tosprogede elever. Blandt andet Venstres uddannelsesordfører Tina Nedergaard har direkte erklæret, at hun ikke ser nogen grund til at ændringer som følge af undersøgelsen.
Ole Holdgaard gør opmærksom på den mest omfattende forskning på verdensplan nogensinde i effekten af undervisningsprogrammer for tosprogede børn. Den er foretaget af to amerikanere og viser, at modersmålsundervisning gør en forskel. Selv når det gælder undervisning af børn af forældre med et lavt uddannelsesniveau og massive sociale problemer. Nu viser en undersøgelse foretaget i Europa det samme.
- Når saglige argumenter ikke virker på undervisningsministeren og regeringspartierne, så handler det her måske i virkeligheden mere om ideologi end noget andet, bemærker en forarget Holdgaard.
Forskerne fra Teknologisk Institut udtrykker bekymring for udviklingen i Danmark, Belgien, Tyskland, Østrig, Holland og Frankrig, der alle har forholdsvis store indvandrergrupper, som klarer sig markant ringere end de indfødte elever. På den baggrund anviser de politikere og andre beslutningstagere at styrke mulighederne for tosproget undervisning for elever, som ikke har et tilstrækkeligt højt niveau i det enkelte lands dominerende eller officielle sprog.
Det ærgrer Ole Holdgaard, at regeringen ikke er åben overfor denne henstilling. Når det nu er dokumenteret, at modersmålsundervisning kan løfte gruppen af to-spogede elever op på niveau med de danske elever og den vej rundt være med til at styrke integrationen, så ville det klæde politikerne at følge op med en politisk beslutning og udmøntning af de midler det vil kræve, mener han.
Danmarks Radio foretog i december måned en rund-ringning til 20 af landets største kommuner. Den viste, at 11 kommuner helt har droppet modersmålsundervisningen, mens fem har indført brugerbetaling.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


05. jan. 2006 - 00:00   03. sep. 2012 - 19:04

Indland