Århus Sporveje truer de 700 chauffører på løn- og arbejdsforhold ved at opsige samtlige aftaler
Ledelsen for Århus Sporveje har varslet opsigelse af stort set samtlige aftaler med bybuschaufførerne. Der lægges op til at gennemtvinge besparelser på de ansattes løn- og arbejdsforhold for at forberede selskabet til fri konkurrence.
Den udmelding er de 700 chauffører stærkt utilfreds med. De er i det hele taget ved at få nok af ledelsen. Arbejdspladsen er blevet kold og kynisk. Der er ikke længere plads til mennesket. Det hele går ud på, hvad der står på bundlinien, påpeger formand for chaufførerne, Johnny Fischer.
Chaufførerne truer nu, gennem en anonym fax, sendt til avisen Metroxpress, med at gå i konflikt i de kommende dage. Johnny Fischer har ikke set faxen, men understreger, at stemningen blandt chaufførerne er trykket.
-Byrådet har tidligere vedtaget, at vi skal over på nogle kontraktstyringsmodeller. Men der var ikke lagt op til, at det skulle gå ud over vores løn- og ansættelsesforhold. Nu vil ledelsen blandt andet ødelægge vores pauser, og vi skal sidde mere bag rattet, siger chaufførformanden, der opfatter ledelsens udspil som en optrapning af situationen.
Ifølge rådmand Peter Thyssen (R) skal Århus Sporveje fungere på markedsvilkår. Men den holder ikke, påpeger Johnny Fischer. Blandt andet har Sporvejene gennemført besparelser på grund af høje dieselpriser. Mens andre private, der kører for kommunen, får refusion for de øgede omkostninger.
-Hvorfor skal vi finde besparelser? Det viser, at vi ikke er lige med de private. Ved at ødelægge vores løn- og arbejdsforhold vil de gøre Århus Sporveje konkurrencedygtig. Det står bukket i neon, siger han.
Chaufførerne ved Århus Sporveje har i mange år kæmpet imod udlicitering af bybusserne. Det er heller ikke første gang, ledelsen vil opsige aftalerne med chaufførerne for at forberede selskabet på udlicitering.
Når kommunalreformen træder i kraft, er det ikke længere en sag for Århus Byråd. Reformen betyder, at offentlig trafik overgår til regionerne, og Århus Sporveje kommer ind under Region Midt.
Den 15. december har Århus Sporveje indkaldt de ansatte til et stormøde. Her forventer chaufførerne at få en nærmere forklaring på, hvad ledelsen vil.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278