10 Mar 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Gods på skinner slagtes

Gods på skinner slagtes

Torsdag, 24. november, 2005, 00:00:00

Flere arbejdsløse og mere forurening - det er konsekvenserne af tyske Railions beslutning om at nedlægge dansk godstrafik på skinner

Resterne af miljøvenlig transport på skinner i Danmark skal stort set afvikles.
Det meddeler tyske Railions hovedkvarter i et brev til sine kunder og samarbejdspartnere. I stedet vil Railion satse på at køre gods mellem Padborg og Malmø.
Dén melding kommer ikke bag på Dansk Jernbaneforbund.
-Det har været Railions strategi fra starten, at Danmark blot skulle være et transitland mellem Tyskland og Sverige. Lige siden DSB Gods blev privatiseret og solgt til Tyskland, har vi haft på fornemmelsen, at det ville ende galt, konstaterer Ulrik Salmonsen, formand for Dansk Jernbaneforbund, overfor Arbejderen.
-Det hænger sammen med at Railion A/S er et tysk firma, der varetager tyske interesser. Groft sagt ser det ud til, at Railion bare skulle bruge DSB Gods til at have et selskab i Danmark, som havde licens til at køre, så man kunne få sit gods fra Tyskland igennem Danmark til Sverige, forklarer formanden.
- Det er en skandale af rang - især overfor vores ansatte, der blev lovet guld og grønne da de sagde ja til at blive overflyttet fra DSB Gods til Railion. Nu er de ansat i en virksomhed under afvilkling. Regeringen må gøre det muligt at køre gods i Danmark. Ellers har jeg meget svært ved at se, hvordan man vil rumme alle de lastbiler på landevejene, siger Ulrik Salmonsen.
Hos Rådet for Bæredygtig Trafik, mødes Ralions planer da også med stor skuffelse.
-Det ser sort ud for miljøet. Regeringen har konsekvent gjort det svært for godstrafikken at klare sig herhjemme: Lastbilerne oser derudaf og bruger meget mere energi end en godsvogn på skinner. Vej-trafikken har fået alle fordele. Vej-nettet er blevet udbygget voldsomt, mens antallet af jernbaner og godsterminaler er blevet voldsomt beskåret, så der er få steder at køre godstransporten til og få steder at læsse godset. Samtidig føres der en takspolitik på broerne som diskriminerer godstrafikken i forhold til lastbilerne, fortæller Ivan Lund Pedersen fra Rådet for Bæredygtig Trafik.
-Det er en grotesk situation. Enhver, der har kørt over broen til Jylland, har set, hvordan godsvognene står læsset med personbiler. Det er et meget sigende billede af, hvor vi er på vej hen, konstaterer Ivan Lund Pedersen.
Tidligere var den danske godstrafik ejet af DSB Gods. Men den statsejede godstransport blev privatiseret 1. juli 2001 og købt op af Railion Denmark A/S, som kører gods på jernbane i hele Europa.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


24. nov. 2005 - 00:00   03. sep. 2012 - 19:04

Indland