Det er udemokratisk, at EU igen har sat havnedirektivet på dagsordenen, når det en gang er forkastet, mener havnearbejderne
Arbejdet i mange danske havne lå mandag stille.
Op mod 1300 havnearbejdere deltog i, hvad havnearbejderne kalder for infomationsmøder omkring EU`s havnedirektiv. I for eksempel Århus deltog 200 havnearbejdere i mødeaktivitet.
Det er ikke første gang, at de europæiske havnearbejdere strejker imod direktivet. I 2003 var der også omfattende aktioner og strejker. Det førte den gang til, at direktivet faldt i EU-Parlamentet.
Talsmand for havnearbejderne i Fredericia, Rasmus Nielsen, mener, at direktivet bliver genfremsat på grund af stærke lobbyister og et stort pres fra redderne.
-Redderne vil have mindre udgifter i de danske havne. Vi kender redderne og derfor sætter vi hårdt mod hårdt. Det er en udemokratisk proces, at EU-kommissionen igen og igen prøver at få direktivet gennemført. Det er ikke fair, siger Rasmus Nielsen ifølge DR Regionerne.
Direktivet giver adgang til såkaldt selvhåndtering af gods ombord på skibe, der anløber EU havne.
Det betyder, at redderne får mulighed for at bruge underbetalte philipinske søfolk til at udføre havnearbejdernes arbejde i havnene. Derfor frygter havnearbejderne at miste deres arbejde.
-Redderne er så skruppelløse, at vi ikke et øjeblik tvivler på, at de vil overlade arbejdet til underbetalt sømænd, siger formand for Aalborgs 200 havnearbejdere, Ole Nors Nielsen, der mener at direktivet er et klart brud på danske traditioner med aftaler og overenskomster.
EU-kommissionens forslag skal helt og endegyldigt afvises, så de europæiske havne igen kan udvikle sig på forsvarlig vis, mener Karina Rohr Sørensen, talsmand for Folkebevægelsen mod EU.
-Havnedirektivet er udtryk for EU`s tankegang på arbejdsmarkedet. EU ønsker på alle områder, at indflydelsen på forholdene skal flyttes længere væk fra arbejdspladserne og koncentreres i Bruxelles. Det svækker den demokratiske indflydelse og sætter arbejdspladser, overenskomster og arbejdsforhold over styr. Det gavner hverken beskæftigelse eller vækst. Derfor må fagbevægelsen og arbejdsmarkedets parter afvise EU`s planer, siger hun.
I Bruxelles var omkring 1.000 havnearbejdere i går forsamlet til demonstration uden for EU`s institutioner. Imens sad EU-Kommissionens transportudvalg inden for og diskuterede havnedirektivet og de 312 ændringsforslag, der er fremsat til direktivet.
Direktiv igen, igen
Den 20 november 2003 forkastede EU-Parlamentet første gang havnedirektivet med stemmerne 229 imod 209.
Et år efter dukker forslaget til direktiv igen op. Denne gang i en forværret udgave.
EU-Parlamentets udvalg for det indre marked har stemt det nye forslag ned. Det samme har beskæftigelsesudvalget. I går behandlede transportudvalget så forslaget. Til januar skal EU-parlamentet tage endelig stilling.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278