04 Mar 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Bonus til Arriva - næse til DSB

Bonus til Arriva - næse til DSB

Tirsdag, 13. september, 2005, 00:00:00

Arriva har netop fået endnu en bonus - DSB kan ifølge sin kontrakt ikke få bonus, kun bøder

Endnu en gang kan Arriva gå i banken og hæve en fed check underskrevet af de danske skatteydere. Arriva vil ikke - overfor Arbejderen - selv rykke ud med beløbet - men det er i millionklassen.
Sidste år fik Arriva udbetalt en bonus 4,1 millioner kroner for togenes rettidighed og 2,5 millioner kroner for kundetilfredshed.
Arriva har fået en bonus på 2,5 procent af kontraktbetalingen for at køre til tiden - det vil sige at mindst 97 ud af 100 tog har været rettidige. Herudover har Arriva fået ekstra halvanden procent i bonus for høj kundetilfredshed.
Arbejderen ville gerne høre Arriva, hvor stor bonussen er, samt spørge om, hvem der har udarbejdet de spørgeskemaer, som Arriva bruger til at måle kundernes tilfredshed med. Og et par andre spørgsmål. Men Arriva vil ikke snakke med Arbejderen.
I stedet fik vi lov til at citere Arrivas kommunikationsansvarlige, Rikke Buck-Rasmussen for følgende:
-Det er ligegyldigt hvad vi har sendt til jer, så er der kommet noget negativt ud af det. Så vil vi ærlig talt hellere helt lade være. Det har ikke været et særligt konstruktivt samarbejde.
Til DSB er der ingen bonuspenge.
-DSB kan ikke få bonus. Vi kan kun få bod, hvis vores tog ikke kører til tiden, eller hvis kunderne er utilfredse. Sådan er vores kontrakt med Transportministeriet skruet sammen, forklarer underdirektør i DSB, Ove Dahl Kristensen, overfor Arbejderen.
-Desuden er Arrivas udgangspunkt for at køre tog til tiden bedre end DSB`s. Hvor syv procent af vores tog på forhånd ikke kan køre til tiden på grund af Banedanmark, er det samme tal kun tre procent for Arriva. Det skyldes, at Arriva kører på nogle mere enkle strækninger, hvor en enkelt togforsinkelse ikke så let spreder sig til resten af nettet, og hvor belastningen af infrastrukturen er mindre grundet færre tog. Desuden har signalerne og skinnerne, som Arriva kører på, - i gennemsnit - ikke nær så mange fejl som dem DSB kører på, siger Ove Dahl Kristensen.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


13. sep. 2005 - 00:00   03. sep. 2012 - 19:04

Indland