04 Mar 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Lukket gruppe afgør bane-fremtid

Lukket gruppe afgør bane-fremtid

Fredag, 09. september, 2005, 00:00:00

Banedanmark Entreprises fremtid skal afgøres af en investeringsbank, advokater og embedsmænd - fagbevægelsen er sat uden for døren

Nordens førende investeringsbank, Alfred Berg er inviteret. Det samme er en stor advokatvirksomhed og det globale netværk af revisions- og rådgivningsfirmaer, KPMG.
Sammen med embedsmænd fra Transportministeriet og Finansministeriet har de i månedsvis drøftet fremtiden for det offentlige selskab, Banedanmark Entreprise, der vedligeholder og udskifter de danske skinner og signaler.
Derimod sidder der ikke én eneste jernbaneekspert, der ville kunne bidrage med erfaringerne fra eksempelvis Storbritannien - der netop har besluttet at renationalisere deres svar på Banedanmark efter et mislykket privatiseringseventyr.
Også fagbevægelsen er udelukket. Hverken Dansk Jernbaneforbund eller HK Trafik & Jernbane der organiserer de ansatte i Banedanmark har fået lov til at være med til at drøfte fremtiden for deres medlemmers arbejdsplads.
De har ellers stillet sig til rådighed.
- Vi har faktisk tilbudt at deltage i arbejdsgruppen. Men vi har fået afslag uden begrundelse. Jeg tror ikke vores fornuftige synspunkter er velkomne, fordi de ikke passer ind i den politiske dagsorden, som regeringen vil fremme ved hjælp af udvalget, fortæller Andreas Hasle, formand for HK Trafik & Jernbane til Arbejderen.
Han beklager dybt, at forhandlingerne om Banedanmark Entreprises fremtid føres bag lukkede døre.
- Før der besluttets noget om Banedanmark Entreprises fremtid, bør politikerne tage stilling til, hvad man vil med vedligeholdelse og udskiftning af skinner og signaler. Det er altafgørende at bevare en del af Banedanmark, som kan skride ind, når der er akut behov for at sikre togkørslen, fastslår Andreas Hasle.
Lederen af arbejdsgruppen, Michael Birch fra Transportministeriet, holder fast i, at jernbanearbejdernes fagforeninger: Dansk Jernbaneforbund og HK/Stat Trafik og Jernbane ikke er velkomne.
- Vi er i en fase, hvor vi - ejerne - skal klædes på til de kommende forhandlinger med fagforeningerne. Ledelsen har behov for en intern drøftelse af hvilke problemstillinger vi står overfor. Vi opfatter eksempelvis Dansk Jernbaneforbund, som nogen der står udenfor. Derimod kan et privat investeringsselskab hjælpe os med eksempelvis at værdisætte virksomheden og give en markedsanalyse. Et salg er blot én af de muligheder, vi arbejder med. Det er ikke ensbetydende med, at der er truffet en beslutning endnu, siger Michael Birch til Arbejderen.
Blandt de private firmaer som skal 'klæde ejerne på', er munden lukket med syv jernbanesveller. De ønsker ikke at kommentere deres deltagelse i arbejdsgruppen.
Arbejdsgruppen, der går under navnet 'Projekt Track', ventes senere i denne måned at aflevere deres bud, på om Danmark fortsat skal være sikret et offentligt selskab til at vedligeholde skinner og signaler.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


09. sep. 2005 - 00:00   03. sep. 2012 - 19:04

Indland