De ansatte på Grundfos kræver at ledelsens advarsel og en henstilling til to tillidsfolk trækkes tilbage
Torsdag bredte strejken på pumpekoncernen Grundfos sig til at omfatte mindst 3.000 mand. Også de faglærte er gået hjem. Det betyder at hele Grundfos ligger stille, påpeger faglig sekretær i 3F Bjerringbro, Per Odgård, over for Arbejderen.
De strejkende kræver, at ledelsens skriftlige advarsel til en tillidsmand og henstilling til en anden, bliver trukket tilbage. Advarslen og henstillingen faldt, fordi tillidsfolkene i sidste uge, sammen med læssemandskabet på fabrikken, afviste en estisk lastbilschauffør, der hverken havde opholds- eller arbejdstilladelse.
Formanden for 3F i Bjerringbro, Tage Vegegaard Nielsen, kalder advarslen til tillidsfolkene på Grundfos for en alvorlig sag.
-Virksomheden burde have interesse i at få stoppet illegalt arbejde og det er slet ikke acceptabelt, at virksomheden vil forhindre en tillidsmand i at udføre sit arbejde, siger han til DR Regionerne.
Derimod er ledelsen på Grundfos overrasket over strejken. Ledelsen har nemlig handlet efter virksomhedens normale procedurer, påpeger den administrerende direktør Lars Aagaard.
Hvis medarbejderne gør noget, som virksomheden ikke synes er rigtig, så har vi dette advarselssystem, som sikre, at medarbejderne har forstået det og kan blive i ansættelsen, siger han.
Den estiske chauffør der blev stoppet, kører for et af den danske vognmand, Kim Johansens, firmaer. Chaufføren bliver angiveligt aflønnet med 300 kroner om dagen, hvilket er en alvorlig underbetaling, påpeger Per Odgård.
-Chaufføren kører i Danmark uden arbejdstilladelse og opholdstilladelse og til en meget mindre løn. En eksportchauffør er normalt garanteret over 1.000 kroner om dagen og oveni kommer betaling for de kilometer, han kører. Det er konkurenceforvridning så det brager, siger han.
Det var fagforeningen 3F, som havde fået et tip om illegal arbejdskraft. Derfor gik tillidsmanden på Grundfos i aktion.
Vognmandsfirmaet Kim Johansen er i forvejen kendt eller berygtet i faglige kredse for at underbetale sine chauffører. Firmaet har næsten 500 ansatte, hvoraf mere end 100 er ansat i et estisk vognmandsfirma, Addi. De estiske chauffører arbejder typpisk 50 til 60 timer om ugen. Den faglige aktionsgruppe i Kastrup har tidligere blokeret for Kim Johansens lastbilder imod løndumping på det danske arbejdsmarked.
Viborg politi har afhørt den estiske chauffør, men er i tvivl om hvorvit reglerne for kørsel i Danmark er overtrådt. Politiet har derfor sendt sagen til høring i Udlændingestyrelsen.
Der var torsdag eftermiddag møde mellem ledelsen og tillidsfolkene på Grundfos. Ved redaktionens afslutning forelå endnu intet resultat af mødet.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278