03 Mar 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Flere banefyringer på vej i 2006

Flere banefyringer på vej i 2006

Onsdag, 31. august, 2005, 00:00:00

De sidste rester af Banedanmarks tjenestemænd må lægge ryg til flere besparelser i regeringens forslag til finanslov

Regeringen trodser det nedslidte skinnenet: Finanslov 2006 lægger op til flere fyringer af Banedanmarks jernbanearbejdere.
Helt præcist skal Banedanmarks Entreprenørvirksomhed til næste år beskære antallet af fuldtidsjob fra 1545 til 1190. Det fremgår af regeringens forslag til finanslov.
- Ingen kan være i tvivl om, at der skal flere penge til vedligeholdelse og fornyelse af skinnerne, men en optrapning af fornyelses- og vedligeholdelsesarbejdet skal kædes sammen med et stop for afskedigelser, og et stop for den tåbelige udbudspolitik, der dræner staten for arbejdskraft, som skal købes ude i byen bagefter, mener Enhedslistens trafikordfører, Rune Lund.
Så sent som i juli blev 146 jernbanearbejdere i Banedanmark fyret. Det kostede skatteyderne 156 millioner kroner. De fyrede var nemlig tjenestemænd med ret til tre års løn.
Beslutningen om at Banedanmark skal afgive flere opgaver til private ligger hos regeringen. Alligevel er det Banedanmark, der får lov til at betale for fyringerne af sine egne ansatte: Lønnen til de allerede fyrede tjenestemænd betales via salg af aktiver (biler for 31 millioner kroner), ubrugte midler (25 millioner kroner) og effektiviseringer (100 millioner kroner).
Det fremgår af et aktstykke til Finansudvalget, som Arbejderen er i besiddelse af.
Alligevel fastholder Venstre`s trafikordfører Gitte Lillelund Bech, at fyringerne i sidste ende vil betyde en besparelse for skatteyderne.
- Det har hele tiden ligget i kortene, at Banedanmark skal effektiviseres. Vi har politisk stillet krav om, at Banedanmark skal udbyde flere og flere af sine opgaver. Nu viser det sig, at Banedanmark ikke længere har de samme opgaver. Derfor er det en naturlig løsning, at skille sig af med de ansatte der ikke er brug for. Der er en overenskomst for tjenestemænd, som vi har tænkt os at overholde. De har krav på tre års løn, og det koster penge, forklarer V-trafikordføreren til Arbejderen og fortsætter:
- Samtidig er vi i gang med at foretage en vurdering af Banedanmark Entreprises fremtid. I det spil skal der også findes en løsning for tjenestemændene. En del af løsningen er at afskedige en del af dem. Det handler om, at vi skal have mest mulig for skatteydernes penge. På lang sigt vil det her vise sig at være en god investering. Mit bud er, at inden trafikaftalen udløber i 2014, vil vores prioriteringer vise sig at have tjent sig ind, fordi vi har fået konkurrence på skinnerne.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


31. aug. 2005 - 00:00   03. sep. 2012 - 19:04

Indland