Ny dom fra Arbejdsretten betyder, at det er lovligt for en taxi-vognmand at lockoute sine chauffører for at frigøre sig fra overenskomst og hovedaftale.
- Jeg tænkte, det her kunne ikke være rigtigt. Ingen af vores påstande er taget til efterretning overhovedet. Det er kold og kynisk. Alle arbejdsgiverens punkter er fulgt til punkt og prikke.
Det siger en frustreret formand for 3F Fredericia til Arbejderen efter at 3F og chaufførerne onsdag eftermiddag led nederlag ved Arbejdsretten.
Dommen betyder at Fredericia Taxi har ret til at frigøre sig fra overenskomsten ved at lockoute chaufførerne i 13 dage, for der efter at ansætte dem på nye individuelle kontrakter.
Kurt Schmidt går med en klar følelse af at det klassedomstolen der har talt. Men det må man ikke sige højt i dag, påpeger han.
- Arbejdsretten er præget af, hvilken regering der sidder. Sådan er det. Nu får vognmændene frit slag. De kan nu skalte og valte med folk som de har lyst til. Alt hvad vi har forsøgt med tryghed i ansættelsen er borte, siger han.
Det er højesteretsdommer Poul Sørensen, der afgjorde striden mellem parterne. Konflikten blev behandlet som en hastesag og derfor var der ingen sidedommere.
Det fagretlige system har spillet fallit. Det er ikke godt nok, siger Sven Erik Christensen. Han er formand for 3F Transport i Esbjerg, medlem af Hovedbestyrelsen i 3F og underviser i arbejdsret .
Han påpeger, at det er første dom, der giver en arbejdsgiver medhold i, at han kan lockoute sig ud af overenskomsten.
- Der har tidligere været sager, hvor arbejdsretten har sagt, at én dag var for kort tid og fem dage var for kort tid til at frigøre sig fra overenskomsten. Konsekvensen af denne dom er, at enhver arbejdsgiver kan lockoute sig ud af overenskomsten. Især Taxi-vognmænd vil ud af hovedaftalen. Dommen vil uden tvivl skabe en retspraksis, der støtter det, siger Sven Erik Christensen til Arbejderen.
Ifølge 3F står vognmænd i Esbjerg, Aalborg, Svendborg, Nyborg og Guldborgsund på spring for at gøre det samme som i Fredericia: komme af med hovedaftalen og overenskomsten.
Men Fredericia Taxi skal ikke forvente, at der nu er ro og normal taxikørsel. 3F i Fredericia har allerede afsendt krav om overenskomst med samtlige vognmænd i Fredericia. Samtidig er første konfliktvarsel sendt.
Kurt Schmidt vurderer, at der er stor opbakning i Fredericia til fagforeningens konflikt mod vognmændene. Ingen forstår, at nogen skal arbejde uden feriefridage, uden løn under sygdom og til en lav løn.
En strejke med sympatikonflikt vil i løbet af tre uger være en realitet i Fredericia.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278