EU-parlamentet har vedtaget en ny propagandaplan, der skal bringe elever, borgere og journalister ¤¤tættere på EU¤¤
Unionen vil bruge nyheder, konkurrencer, film, serier og undervisningen på skoler og universiteter til at sælge budskabet om EU`s lyksaligheder til sine borgerne.
- Informationspolitikken udstiller, hvad EU-forfatningens ens værdisæt- og kommunikationsstrategi kan bruges til. De pæne ord om fælles værdier vil blive brugt til at kræve ensretning af folk, ja endda folks tankegang. Den såkaldte informationspolitik er et propaganda-apparat. Den anerkender kun en eneste version af virkeligheden, og retter samtlige støtteordninger og aktiviteter ind på dette lærestykke i totalitær tankegang, advarer JuniBevægelsens ordfører, Hanne Dahl.
Hun er rystet over den nye såkaldte informations- og kommunikationsstrategi, som EU-parlamentet vedtog torsdag.
Der lægges ikke skjul på, at formålet med den nye plan er: '...aktivt at vise borgerne, hvordan det at tilhøre Den Europæiske Union giver dem fordele i deres dagligdag...'
Journalister skal sendes på seminarer i Bruxelles for at blive instrueret i at formidle forfatningen klart, og for at få alle forkerte informationer korrigeret.
- Selvfølgelig vil EU gerne stille sig selv i et godt lys. Men det er en meget farlig vej, at begive sig ud, hvis EU vil til at korrigere spørgsmål og holdninger. Der findes en hårfin balance mellem propaganda og afbalancerede informationer. Denne grænse gælder også for EU. I sin iver for at forherlige sit projekt og komme ud med det glade budskab har EU ofte skudt sig i foden, fordi man ikke har kunne finde ud af, hvor balancen skal ligge, siger informationschef i Dansk Journalistforbund, Esben Ørberg, til Arbejderen.
Ikke kun journalister skal udsættes for et massivt pres for at sætte EU i et positivt lys - også skoleelever og studerende i alle aldre rammes af EU`s nye propaganda. Den nye informationspolitik er nemlig '...ikke effektiv, hvis ikke kendskab til Den Europæiske Union og dets institutioner udgør en del af medlemsstaternes skolepensum; universiteterne bør også opfordres til at være proaktive med hensyn til at udbrede og fremme de fælles europæiske værdier'.
Også nyheder og kultur spiller en vigtig rolle. Konkret vil EU nemlig i højere grad gøre brug af fjernsyn og radio for at '...nå de europæiske borgere i deres hjem...' og rundhåndede støtteordninger skal sikre film, der fremmer Unionens 'image og ånd'.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278