Torsdag var foreløbig sidste frist for at opnå ny overenskomst for mejerister og chauffører. Arbejdsgiverne kræver lønnedgang og indslusningsløn.
Kan du ikke få dansk mælk i dag, så er der en ganske enkelt forklaring.
3F og Nærings- og Nydelsesmiddelarbejder Forbundet (NNF) på den ene side og Mejeribrugets Arbejdsgiverforening på den anden side har ikke kunnet blive enige om nye overenskomster for 7.500 ansatte mejerister og chauffører.
I et foreløbig sidste forsøg på at finde frem til en aftale inden midnat den 31. marts, satte forligsmanden sig derfor for bordenden sammen med parterne torsdag klokken 13.00.
Forhandlingerne indtil da var gået utroligt trægt. Det er især lønnen, der adskiller parterne.
- Arbejdsgiverne har spillet utroligt højt spil og er kommet med helt urealistiske krav om økonomiske forringelser for vores medlemmer, inden de egentlige forhandlinger om overenskomsterne overhovedet kunne begynde, siger Karl Mikkelsen, chefforhandler for 3F's 3.500 medlemmer på området.
Karl Mikkelsen udtaler til Fagbladet 3F, at Mejeribrugets Arbejdsgiverforening blandt andet har krævet 65 millioner kroner tilbage, som foreningen sidste år blev pålagt af en faglig voldgift at efterbetale alle mejeriansatte som følge af taktreguleringen på arbejdsmarkedet.
Arbejdsgiverne har også krævet regulær lønnedgang for chaufførerne. De vil have afskaffet et tillæg på syv kroner i timen og forlanger, at startlønnen sættes ned med 12 kroner i timen. Endelig forlanger arbejdsgiverne indførelse af indslusningsløn i branchen. Den skal ligge 25 kroner under den nuværende timeløn.
Mens der er stor uenighed om lønnen, skulle der til gengæld være enighed om de 'bløde pakker'.
Karl Mikkelsen mener, at arbejdsgiverne, inden torsdagens forhandlinger gik i gang, har gjort det svært at se, hvordan man kan nå til enighed indenfor den aftalte tidsramme.
Nærings- og Nydelsesmiddelarbejder Forbundets forhandingsleder, Poul Erik Faarkrog, var anderledes optimistisk.
- NNF tror stadig på, at der kan opnås et forhandlingsresultat, selv om det går trægt, udtaler han på NNF's hjemmeside.
Ved Arbejderens deadline var der intet sluppet ud fra Forligsinstitutionen, men umiddelbart tyder det på, at Forligsmanden vælger at udskyde den varslede konflikt i 14 dage. Det har han gjort for de 300 medlemmer af Dansk Metal og Dansk El-Forbund. Deres forhandlere kunne heller ikke blive enige med arbejdsgiverne, men ved at udskyde konflikten vurderer forligsmanden, at der kan opnås et forlig.
Der er omkring 3.500 chauffører og mejerister organiseret i 3F.
NNF organiserer 4.000 ansatte på mejeriområdet.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278