På trods af manglende dokumentation vil regeringen øge brugen af nationale test. Socialdemokratiet er parat til at acceptere det for at få indflydelse.
Det er sagt utallige gange, siden den omdiskuterede PISA-undersøgelse blev offentliggjort i december, det er ikke dokumenteret, at flere og regelmæssige test vil øge de danske folkeskoleelevers faglighed.
Selv forskerne bag PISA-undersøgelsen peger på, at der er brug for meget mere forskning for at vurdere, om der er en sammenhæng mellem testning ef eleverne og gode resultater.
Ikke desto mindre holder regeringen fast i at indføre flere nationale test i folkeskolen.
”Regeringen vil fra og med skoleåret 2005/06 påbegynde indførelse af nationale obligatoriske test i læsning i 2., 4., 6. og 8. klasse, matematik i 3. og 6. klasse, engelsk i 7. klasse og naturfagene i 8. klasse.
Netop spørgsmålet om nationale test har været det helt store slagsmål mellem partierne bag folkeskoleforliget. Socialdemokratiet erklærede oprindeligt modstand mod flere test, men har ændret holdning, og det vækker bekymring i Danmarks Lærerforening, hvor man ikke er meget for flere nationale test.
- Jeg håber ikke, at socialdemokraterne foretager det knæfald, som jeg opfatter, at det er. Masser af undersøgelser dokumenterer, inklusiv PISA, at det ikke er flere nationale test, der gør elevernes faglighed større, siger Ole Holdgaard, formand for DLF’s pædagogiske udvalg, til Arbejderen.
Lærerne mener, at flere test er udtryk for et snævert faglighedsbegreb, der fokuserer på test og paratviden. I stedet skal der lægges vægt på den enkelte elevs alsidige og personlige udvikling.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278