DSB ser - med rette - Arriva som en trussel, fastslår Arrivas koncerndirektør.
Indenfor de næste ti år vil halvdelen af Europas offentlige transport være udliciteret til private virksomheder.
Det forudser Arriva's britiske koncerndirektør, Bob Davies, i et eksklusivt interview til Børsen.
- Vi ser, at hele det europæiske transportmarked ændrer sig i disse år. Det forandres på grund af økonomisk pres og EU's udbudsregler fra en situation, hvor aktiviteterne overvejende lå i den statslige sektor eller hos lokale myndigheder og kommunale ejerselskaber, og det skaber reelle muligheder for private operatører, jubler Bob Davies.
Davies er glad for, at Arriva i to år har siddet på de seks midt- og vestjyske strækninger, og regner med at kunne udkonkurrere DSB i flere af de kommende udbud. Arriva direktøren er mindre tilfreds med at få konkurrence fra DSB på hjemmebane. Han beskylder DSB for at forsøge at komme ind i Storbritannien med statsstøtte i ryggen.
DSB afviser, at modtage mere statsstøtte end Arriva gør.
- Der er intet underligt i, at DSB modtager statsstøtte. Arriva modtager endnu flere penge fra den britiske stat, end DSB får fra den danske. I 2002 fik Arriva 2,6 milliarder kroner i kontraktbetaling fra de britiske myndigheder. Kun cirka én fjerdedel, eller 988 millioner kroner af Arrivas indtægter kom fra billetter. Der er intet unormalt i, at en jernbanevirksomhed modtager kontraktstøtte fra de offentlige myndigheder for at køre toge. Ellers er det umuligt at have et velfungerende jernbanesystem, siger DSB's koncerndirektør, Søren Eriksen, til Arbejderen.
Søren Eriksen oplyser, at der umiddelbart ikke er udsigt til, at Arriva når sit mål om at sidde på halvdelen af den danske togdrift. Den danske stat har nemlig indgået en ti-årig kontrakt med DSB, som gælder frem til år 2015. I den periode er der kun lagt op til at udbyde én tredjedel af DSB's nuværende strækninger, eksklusive S-tog og fjerntog, oplyser DSB-direktøren.
For øjeblikket er Danmark Arrivas største marked udenfor Storbritannien. Arbejderen har forgæves forsøgt at få en kommentar fra Arriva Danmarks direktør, Johnni Hansen.
- Johnni Hansen har ingen kommentarer til jer, oplyser hans pressechef, Rikke Buck-Rasmussen.
Hun henviser til, at Arbejderen ikke har skrevet så pænt om Arriva det sidste stykke tid.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
![](https://arbejderen.dk/sites/default/files/mobile_pay_arb.png)
87278