En ny tunnel skal føre motorvejstrafikken helt ind i Københavns centrum - NOAH advarer mod flere millioner ekstra billister årligt.
Venstre og Socialdemokratiet i København er gået sammen om et fælles projekt, der skal føre motorvejen helt ind i hjertet af København: En lang havnetunnel med forbindelse til blandt andet den trafikerede Lyngby-motorvej.
- Tunnelen vil suge store dele af trafikken fra Nordsjælland og forstæderne, ud af den kollektive trafik og ind i bilerne. Tunnelen er en trojansk hest, der årligt vil pumpe millioner af ekstra biler ind i centrum og til Amager, advarer Ivan Lund Pedersen fra NOAH Trafik.
Især oprettelsen af 5000 nye parkeringspladser i forbindelse med projektet, vil lokke flere biler til.
Politikerne har fået gavmild inspiration til projektet fra lobbysammenslutningen 'Københavner-gruppen', der har været yderst hjælpsomme med tegninger af tunnelen og prisudregninger. Gruppen tæller blandt andre et bestyrelsesmedlem i Dansk Forening for Tunnel- og Undergrundsarbejder og en herre fra parkeringsgiganten Europark.
Nu er Venstre og Socialdemokraterne i fuld gang med at gøre gengæld - i første omgang ved at afsætte 200.000 kommunale kroner til en forundersøgelse af projektet.
Havnetunnelen vil kun koste seks milliarder, lød det glade budskab fra lobbygruppen. I dag vurderer politikerne, at prisen snarere vil blive det dobbelte.
NOAH Trafik har kigget på omkostningerne ved tidligere tunnel-projekter, og når frem til, at tyve milliarder er et mere realistisk bud.
- Til sammenligning kan man få 86 kilometer sporvognskinner, sporvogne og 160 stoppesteder for bare 14 milliarder kroner. Dette projekt vil alle københavnere samt tilrejsende få glæde af. En tunnel vil kun tilgodese en lille billistgruppe, konstaterer Ivan Lund Pedersen.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
![](https://arbejderen.dk/sites/default/files/mobile_pay_arb.png)
87278