Trafikministeren vil gøre Post Danmark til en lækkerbisken, klar til salg på bekostning af miljøet.
Fremover skal osende lastbiler fragte pakker for Post Danmark. Posten har netop opsagt sin sidste kontrakt med det private godsfirma Railion, der hidtil har fragtet pakker for posten.
Den beslutning vækker harme hos miljøorganisationen NOAH.
- Snart er der ikke andet end transport med nye biler på skinnerne. Det er meget forkasteligt, at undergrave godstrafikken på denne måde. Et offentligt foretagende som Post Danmark burde gå forrest og kæmpe for miljørigtige løsninger på fragtområdet i stedet for kortsigtede økonomiske besparelser, siger Ivan Lund Petersen fra NOAH Trafik til Arbejderen.
Han forudser, at de mange lastbiler som skal overtage godstogenes transport vil føre til mere CO2 udspil, ulykker og slid og kaos på vejene.
Han henviser til, at CO2-udslippet ved at køre en kilometer med lastbil er dobbelt så stort som udslippet ved jernbane-kørsel.
Post Danmarks ejer, trafikminister Flemming Hansen, vil ikke gribe ind og sikre mijøet. Tværtimod fastslår han i et svar til Enhedslisten, at 'ved selskabets valg af transportmiddel har hensynet til en tidsmæssig større fleksibilitet og arbejdstilrettelæggelsen ved lastbiltransporten været tungtovervejende'.
Postarbejdernes fagforening frygter, at den større fleksibilitet og de nye sorteringsmaskiner vil føre til stress.
- Post Danmarks målsætning er, at kundens krav altid skal være i centrum. Det vil sige, at virksomhederne skal kunne aflevere pakker så sent som muligt og modtage post så tidligt som muligt, udtaler faglig sekretær i SiD Post, der organiserer postarbejderne i København, Bent Gerster, til Arbejderen.
- Jeg kan godt frygte, at hverdagen bliver mere stresset for pakkerne, fordi lastbilerne gør produktionen mere fleksibel, dog har den løbende overgang fra tog til bil gjort at tidligere spidsbelastningsperioder er blevet udjævnet.
Godstogene har hidtil fragtet pakker til København, Odense og Århus. Hver dag har Railion kørt otte-ti godsvogne hver vej. Der kan være 60 paller i en godsvogn - en lastbil har kun plads til 35 paller.
Deutsche Post afgav i øvrigt i sidste uge et bud på 25 procent af Post Danmarks aktier - præcis det antal, som trafikministeren kan sælge uden at spørge Folketinget om lov.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
![](https://arbejderen.dk/sites/default/files/mobile_pay_arb.png)
87278