Formand for Nordjyllands Trafikselskab vil ikke påtage sig eneansvaret for chaufførernes arbejdsmiljø. Den enkelte vognmand er direkte ansvarlig, mener han.
Amtsborgmester i Nordjyllands Amt, Orla Hav (S), er godt klar over, at han som politiker har et medansvar for det arbejdsmiljø, som buschaufførerne bydes.
Som formand for Nordjyllands Trafikselskab, NT, der har det overordnede ansvar for den kollektive trafik i landsdelen, er han da heller ikke helt upåvirket af den megen blæst, der har været om konsekvensen af den nye trafikplan og metro-busserne.
- Vi ved godt, at det er stressende at køre i myldretiden, og vi ved godt, at delte vagter slider på helbredet. Men som udbyder har vi en forventning om, at entreprenøren overholder arbejdsmiljøloven. Vores forventninger til arbejdsmiljøet er formuleret i det udbudsmateriale, som vi sender ud i forbindelse med licitation, siger Orla Hav til Arbejderen.
NT drøner ikke rundt i busserne og tjekker chaufførernes arbejdsforhold. Derimod nærlæser trafikselskabet de køreplaner, som kommer fra de enkelte vognmænd, oplyser han.
- Og vi beder altid chaufførerne, via deres samarbejdsudvalg, om at tage stilling til kørslen. Endelig er der chaufførernes egen sikkerhedsrepræsentant, som også har et ansvar for at sikre, at arbejdsmiljøloven bliver overholdt, mener NT’'s formand.
Orla Hav forsikrer at der er en stigende opmærksomhed omkring arbejdsmiljøet i NT's bestyrelse.
- Jeg betragter et godt arbejdsmiljø som et konkurrenceparameter. Uden at jeg vil fralægge mig ansvaret, så er NT ikke den umiddelbare arbejdsgiver. Det er den enkelte vognmand. Og det er i sidste ende vognmandens ansvar at sikre et godt arbejdsmiljø, understreger Orla Hav.
Han er klar over, at den nye trafikplan og metro-busserne har gjort det vanskeligere at sikre et ordentligt arbejdsmiljø på grund af de mange delte vagter
- Jeg vil derfor have en vis forståelse for, at det blev dyrere for entreprenøren at bruge delte vagter. Men det er jo et overenskomstspørgsmål.
Mens den del af ansvaret ligger hos fagbevægelsen, så lover Orla Hav, at NT fremover vil gøre sit til at sikre chaufførerne ordentlige arbejdsbetingelser ved at være ekstra opmærksomme på beskrivelsen af arbejdsmiljødelen i udbudsmaterialet.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278