Mærsk Olie og Gas har dispensation fra arbejdsmiljøloven. Men der er ingen reelle begrundelser for den dispensation, siger Allan Schneidermann fra Dansk El-forbund.
De danske olieplatforme, 250 km ude i Nordsøen, er en af landets farligste arbejdspladser, fordi der arbejdes med stærkt brandfarlige og eksplosive stoffer.
Alligevel gælder arbejdsmiljøloven ikke på platformene. Arbejdstilsynet har ikke adgang. I stedet er det Energistyrelsen under Økonomi- og Erhvervsministeriet, der skal kontrollere sikkerheden derude.
- Det er et stort problem, at det er Energistyrelsen, der har ansvaret for sikkerheden. For den sidder jo reelt på begge sider af bordet, siger forbundssekretær Allan Schneidermann fra Dansk El-forbund til Arbejderen.
- Energistyrelsen er nemlig samtidig den instans, der udsteder tilladelser til at udvinde energien, og har ansvaret for produktionen og økonomien i olieudvindingen, forklarer han.
Allan Schneidermann kan ikke se, at der er nogen reelle begrundelser for, hvorfor offshore-branchen er undtaget fra arbejdsmiljøloven.
- Det er jo bare et olieraffinaderi, der tilfældigvis står på fire ben ude i vandet, i stedet for at stå på land. Det er indlysende, at Arbejdstilsynet burde have tilsynspligten derude, fastslår han.
Dansk El-Forbund har gentagne gange rejst krav om, at dispensationen for offshore-branchen skal væk. I foråret 1999 rejste fagforeningen kravet overfor Svend Auken, daværende energiminister, som imidlertid afviste, at der var problemer med sikkerheden på platformene.
To år senere skete en voldsom gaseksplosion på Gormfeltet, forårsaget af tærede rør og ventiler. Kun tilfældigheder forhindrede at mange arbejdere blev dræbt. Efter ulykken blev der iværksat en uvildig undersøgelse af sikkerheden hos Mærsk Olie og Gas, der lovede bod og bedring.
Alligevel er det mest centrale spørgsmål, kravet om at overlade kontrollen til Arbejdstilsynet, ikke indfriet den dag i dag.
Allan Schneidermann er ikke i tvivl om, at det har konsekvenser for sikkerheden på platformene:
- Det mener jeg bestemt, at det har. Det er ikke særlig betryggende, at Energistyrelsen lige skal se på sikkerheden, samtidig med, at de i forvejen er ude og kontrollere produktionen. Hvad ved de om sikkerhed? Vi mener, at Arbejdstilsynet ville være noget mere kompetent til at vurdere det, siger han.
- Og så skal man ikke glemme, at vores modpart er Mærsk Olie og Gas, der vil have dispensation for alt. Koncernens grundlæggende opfattelse er, at 'Det skal vi nok selv klare. Forholdene derude er meget specielle, og kan slet ikke sammenlignes med på land.' De vil have fuldstændig frit spil derude, forklarer Schneidermann.
Han er ikke i tvivl om, at dispensationen fra arbejdsmiljøloven er sket på grund af pres fra A.P. Møller.
- Denne hér indretning er lige efter Møllers hoved. Han føler klart, at han har større indflydelse i Energistyrelsen, end på Arbejdstilsynet. Derfor vil koncernen ikke have det flyttet, siger forbundssekretæren.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via
87278