01 May 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Antorini har fokus på dansk og matematik

Antorini har fokus på dansk og matematik

Børne- og undervisningsministeren vil højne niveauet i dansk og matematik og give lærerne et kompetenceløft.

Christine Antorini lægger vægt på at få opbygget et partnerskab med lærere, elever, forældre, skoleledere og kommunerne.
FOTO: Aage Christensen
1 af 1

I løbet af de kommende uger vil børne- og undervisningsminister Christine Antorini fremlægge regeringens udspil til en ny folkeskolereform.

Christine Antorini har på forkant udpeget tre hovedfelter for reformen: Elevernes niveau i dansk og matematik skal højnes - der skal investeres i et kompetenceløft for lærere og ledere og være lige muligheder for uddannelse til alle børn.

Ministeren er indtil videre ikke gået mere i dybden med, hvordan disse mål skal nås. Hun har sagt, at øget undervisningstid for lærerne kan være en del af løsningen, hvilket straks har fået Kommunernes Landsforening og de borgerlige partier til at slå på en genforhandling af lærernes arbejdstidsaftale, så de skal bruge mere tid på undervisning og mindre tid på forberedelse. 

Det kan også forventes, at ministeren i reformen vil fokusere på betydningen af at integrere bevægelse og fysisk aktivitet i undervisningen. Det er et spørgsmål, som optager hende meget.

Christine Antorini har meldt ud på forhånd, at folkeskolereformen skal gøre den danske folkeskole mere international. Hun ønsker at åbne for, at der kan oprettes internationale skoler i folkeskoleregi, og at der i de ældste klasser kan undervises på engelsk i for eksempel matematik og samfundsfag. 

Samtidig med at der skal forhandles folkeskolereform, er undervisningsministeren ved at igangsætte forandringsprojektet Ny Nordisk Skole. Her skal dagplejer, daginstitutioner, grundskoler, ungdomsuddannelser og fritidstilbud arbejde sammen om at mindske betydningen af den negative sociale arv og få udfordret alle børn og unge.

- Vi er desværre ikke særligt gode til at bryde den negative sociale arv sammenlignet med de andre nordiske lande. 15 procent af de unge, som forlader folkeskolen, er funktionelle analfabeter. Det er ikke godt nok. Vi skal finde ud af, hvordan vi kan gøre ting anderledes, uden at vi nødvendigvis får flere penge eller ny lovgivning, sagde Christine Antorini, da hun præsenterede Ny Nordisk Skole på et stormøde i Ishøj først i september.

Ministeren lægger vægt på, at Ny Nordisk Skole skal basere sig på de nordiske skoletraditioner og på den store professionelle viden og praksis, som findes blandt lærere og pædagoger. 

 

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


23. nov. 2012 - 11:00   04. dec. 2012 - 12:10

Folkeskolereform

ur@arbejderen.dk
Fakta om folkeskolen
  • Antallet af undervisningstimer i folkeskolen er faldet de seneste år. Fra august 2006 til august 2009 planlagde skolerne et samlet antal undervisningstimer på 7637. Fra august 2009 til august 2012 faldt det tal til 7533. Ministeriet opererer med et vejledende timetal og et minimumstimetal. 17 procent af skolerne overholder ikke minimumstimetallet indenfor alle fag. 
  • Den 1. maj i år trådte inklusionsloven i kraft. Den betyder, at elever, som tidligere har fået specialundervisning i mindre end ni timer om ugen, fremover skal inkluderes i de almindelige klasser. I alt drejer det sig om 49.000 elever.
  • Lærerne har i gennemsnit en arbejdsuge på 37 timer. En fuldtidsansat lærer underviser i cirka 25 lektioner om ugen. Det svarer til 1000 arbejdstimer om året. Resten af tiden bruges blandt andet på forberedelse, evaluering samt samarbejde med forældre og andre fagpersoner.