Trængselskommissionen offentliggjorde torsdag sin rapport.
Kommissionen anbefaler at investere i nye udvidelser af veje, supercykelstier, letbaner, metro, S-tog til Roskilde for over 35 milliarder kroner.
Nu må regeringen komme i arbejdstøjet og indkalde partierne.
Henning Hyllested, Ø
Blandt ideerne til at skabe mindre pres på vejene i København er såkaldt roadprincing, hvor en bilist betaler for den strækning han kører på eksempelvis en motorvej.
- Rapporten har rigtig mange gode forslag til, hvordan vi kan få nedbragt trængslen på vejene. Nu må regeringen komme i arbejdstøjet og indkalde partierne bag Trængselskommssionen, så vi kan få en rigtig god løsning på trængselsproblemerne i og omkring de større byer. Vi vil gerne være med til at finde de 100 millioner kroner til et storskalaforsøg med roadpricing, siger Enhedslistens trafikordfører, Henning Hyllested.
Befolkningstallet i hovedstaden vil vokse med mere end 100.000 indbyggere frem til 2025, hvilket ifølge betænkningen "vil sætte transportsystemet under væsentligt pres".
Trængselskommissionen blev nedsat i jun i 2012, da regeringen kort efter sin tiltræden valgte at droppe den betalingsring, partierne ellers havde lovet at indføre i deres regeringsgrundlag.
I stedet satte regeringen en gruppe eksperter og interessenter til at komme med forslag, der skal gøre det lettere for trafikanterne at komme frem i hovedstadsområdet og samtidig få mindsket forureningen i København og omegn.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278