08 Jun 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

LEGO dropper aftaler med Shell

Efter protester:

LEGO dropper aftaler med Shell

I 2015 vil Shell bore efter olie i Arktis. Nu dropper LEGO sit marketingsamarbejde med oliegiganten efter tre måneders Greenpeace-kampagne.

FOTO: Greenpeace
FOTO: Greenpeace

Efter knap tre måneders Greenpeace-kampagne, protestaktioner over hele verden og én million mails fra forbrugerne, melder LEGO nu ud, at koncernen lover ”ikke at forny co-promotion-aftalen med Shell”.

LEGO har været Shells vigtigste partner i arbejdet for at købe sig folkelig opbakning og goodwill til olieboringerne i Arktis.
Birgitte Lesanner

Udmeldingen fra LEGO kommer i kølvandet på Shells offentliggørelse af oliegigantens plan om at bore i Arktis i 2015. Olieboringer i Arktis er meget risikable for det skrøbelige miljø og under Shells sidste boringer i Alaska mistede Shell to gange kontrollen over et af deres borefartøjer.

- Vi er meget glade for, at LEGO har lyttet til kritikken og vil droppe samarbejdet med Shell. LEGO udviser normalt et stort ansvar på miljø- og klimaområdet, og det har været ubegribeligt for mig, hvorfor de ville samarbejde med en af verdens værste klimasyndere, siger Birgitte Lesanner, kampagnechef hos Greenpeace.

Ifølge Greenpeace har LEGO været Shells vigtigste partner i arbejdet for at købe sig folkelig opbakning og goodwill til olieboringerne i Arktis.

- Når LEGO nu vender Shell ryggen, så er det et hårdt slag. Det er et rigtig vigtigt skridt på vejen til at få isoleret Shell i forretningsverdenen. Vi håber, at olieindustrien, der vil udnytte klimaforandringerne til at bore efter endnu mere olie i Arktis, får samme status i erhvervslivet som for eksempel tobaksindustrien, som ’dem, de andre ikke vil lege med’,” siger Birgitte Lesanner.

Greenpeace’ kampagne begyndte globalt den 1. juli i år og over én million mennesker har været inde på kampagnesiden og sende en e-mail til LEGO. Der har været aktioner i blandt andet LEGOLAND i Billund og England, på en LEGO-fabrik i Tjekkiet og ved LEGO's hovedkvarter i Billund - og over fem millioner mennesker har set kampagnevideoen.

Kan du lide, hvad du læser?

Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:

Abonnér

eller giv et bidrag via


87278


09. okt. 2014 - 09:42   09. okt. 2014 - 12:52

Olieindustri

bi@arbejderen.dk