Efter knap tre måneders Greenpeace-kampagne, protestaktioner over hele verden og én million mails fra forbrugerne, melder LEGO nu ud, at koncernen lover ”ikke at forny co-promotion-aftalen med Shell”.
LEGO har været Shells vigtigste partner i arbejdet for at købe sig folkelig opbakning og goodwill til olieboringerne i Arktis.
Birgitte Lesanner
Udmeldingen fra LEGO kommer i kølvandet på Shells offentliggørelse af oliegigantens plan om at bore i Arktis i 2015. Olieboringer i Arktis er meget risikable for det skrøbelige miljø og under Shells sidste boringer i Alaska mistede Shell to gange kontrollen over et af deres borefartøjer.
- Vi er meget glade for, at LEGO har lyttet til kritikken og vil droppe samarbejdet med Shell. LEGO udviser normalt et stort ansvar på miljø- og klimaområdet, og det har været ubegribeligt for mig, hvorfor de ville samarbejde med en af verdens værste klimasyndere, siger Birgitte Lesanner, kampagnechef hos Greenpeace.
Ifølge Greenpeace har LEGO været Shells vigtigste partner i arbejdet for at købe sig folkelig opbakning og goodwill til olieboringerne i Arktis.
- Når LEGO nu vender Shell ryggen, så er det et hårdt slag. Det er et rigtig vigtigt skridt på vejen til at få isoleret Shell i forretningsverdenen. Vi håber, at olieindustrien, der vil udnytte klimaforandringerne til at bore efter endnu mere olie i Arktis, får samme status i erhvervslivet som for eksempel tobaksindustrien, som ’dem, de andre ikke vil lege med’,” siger Birgitte Lesanner.
Greenpeace’ kampagne begyndte globalt den 1. juli i år og over én million mennesker har været inde på kampagnesiden og sende en e-mail til LEGO. Der har været aktioner i blandt andet LEGOLAND i Billund og England, på en LEGO-fabrik i Tjekkiet og ved LEGO's hovedkvarter i Billund - og over fem millioner mennesker har set kampagnevideoen.
Kan du lide, hvad du læser?
Hjælp Arbejderen med fortsat at levere gedigen
rød journalistik:
eller giv et bidrag via

87278