29 Apr 2025  

KBH: Let skyet, 10 °C

Kollektiv trafik skiller rød og blå blok

Blogs

Henning Hyllested
MF for Enhedslisten, 3F’er og tidligere havnearbejder
Medlem af Folketinget for Enhedslisten. Ordførerskaber: Transport, social dumping og landdistrikter. Havnearbejder fra 1981-2011. Var medlem af bestyrelsen for Havnearbejdernes Landsklub og bestyrelsen for 3F Esbjerg.
Blogindlæg af Henning Hyllested

DEL DETTE BLOGINDLÆG

Twitter icon
Facebook icon
Google icon
Onsdag, 01. april, 2015, 07:36:18

Kollektiv trafik skiller rød og blå blok

Den nuværende regering har et fornuftigt fokus på den kollektive trafik. Modsat mener Venstre, at det nu må være slut med prioritering af jernbaner og busser – i stedet skal pengene bruges på flere motorveje.

Regeringen har i denne regeringsperiode – kraftigt støttet af Enhedslisten – haft et fornuftigt fokus på den kollektive trafik.

Selvom den begyndte med at droppe betalingsringen om København, hvor pengene skulle være gået til investeringer i den kollektive trafik, så blev der på betalingsringens ruin etableret en forligskreds, som hvert år fordeler en milliard kroner til investeringer i den kollektive trafik og cyklisme over hele landet og til takstnedsættelser.

Venstre har motorvejs-projekter for mindst 30-40 milliarder kroner i bagagerummet.

Den godt et år gamle aftale om Togfonden er et forsøg på at skabe en langsigtet plan for investeringer i jernbaneinfrastrukturen; investeringer, der skal danne grundlag for klare forbedringer af togbetjeningen i hele landet i løbet af en 10-årig periode.

Således vil elektrificeringen af jernbanenettet gøre det muligt at overgå til eldrift, ligesom der med Togfonden – ikke mindst ved Enhedslistens insisteren – er kommet et begyndende fokus på godstransport på jernbane.

Sidst er det lykkedes for Enhedslisten, SF og regeringen at lande en aftale om de næste 10 års kontrakt med DSB om togbetjeningen på DSB’s strækninger. Vigtigt her var det at undgå nye udbud af DSB’s jernbanetrafik, men der blev også plads til mere togtrafik, ligesom der var markante forbedringer med hensyn til tilgængelighed for personer med handicap. Desuden krav om færre forsinkelser og aflysninger og forbedringer af kundetilfredsheden.

Det er glædeligt at have medvirket til denne udvikling og løft af den kollektive trafik. Men det er også helt nødvendigt. Nye tal viser, at væksten i persontransporten i Danmark altovervejende sker på vejene med personbiler. Bustrafikken falder ligefrem.

Det giver problemer for Danmark med at nå klimamålene for CO2-udslippet. Og bidrager til fortsat trængsel omkring vores større byer og mange steder på vejnettet.

I en sådan situation er det hul i hovedet at satse på udbygning af motorvejsnettet. Det fører beviseligt til endnu flere biler, fortsat trængsel og endnu mere CO2. Ikke desto mindre er det den vej, ikke mindst Venstre vil, hvis de får magt som de har agt efter det kommende valg.

De har motorvejsprojekter for mindst 30-40 milliarder kroner i bagagerummet – herunder den overflødige og ødelæggende Hærværksmotorvej til cirka 20 milliarder kroner ned gennem Jylland, parallelt med den Østjyske Motorvej.

Også på transportpolitikkens område vil vi se markante ændringer til det værre, hvis højrefløjen kommer til magten efter valget. Der er en reel fare for, at Togfondens projekter stoppes helt eller delvist, takststigningerne i den kollektive trafik vil fortsætte, DSB vil ligesom op igennem 00’erne blive udsat for tyveri af deres midler. Og midlerne vil blive brugt på kilometervis af asfalt, på Sjælland, på Fyn og i Jylland.