30 Dec 2024 16:22:59

KBH: Let skyet, 10 °C

Kvalitet giver faglige talenter

Blogs

Helene Glundholt
Formand for EEO, Erhvervsskolernes ElevOrganisation, 2016-2018
Født i 2005. Valgt som formand for Erhvervsskolernes ElevOrganisation, EEO, november 2016.
Blogindlæg af Helene Glundholt

DEL DETTE BLOGINDLÆG

Twitter icon
Facebook icon
Google icon
Mandag, 09. januar, 2017, 11:03:39

Kvalitet giver faglige talenter

Kvaliteten på uddannelserne forsvinder i takt med, at besparelserne og manglende fokus på elevers trivsel stiger. Der er brug for investeringer i uddannelse.

Mange elever er gået ind i år 2017 med nytårsønsker, der forhåbentlig en dag bliver til virkelighed. For virkeligheden i dag er, at kvaliteten på vores uddannelser falder i takt med, at vi stiller større krav til unge og deres fremtid.

Kvalitet kommer ved investering, der giver de dygtige faglærte, som vi allerede nu står og mangler.

Om tre uger løber DM i Skills af stablen. En messe hvor der er fokus på elevers talenter og muligheden for at udfordre sig selv og prøve grænserne af.  

Vi er i Danmark blevet bedre til at udfordre de elever, som ønsker at udvikle sig ud over det niveau, som er lagt for vores uddannelser, og DM i Skills er et godt fundament for faglig stolthed og udfordringer. Men samtidig er vi blevet dårligere til at tage kvaliteten med os, når vi forsøger at skabe det bedste uddannelsessystem.

Jeg mener ikke, man kan stille de - i mine øjne - urimelige krav til unge og deres uddannelser i dag, hvis man ikke også kan give dem den kvalitet i forløbet, de fortjener.

Hvis man ønsker, at elever i dag skal finde det, de er bedst til, må man også give dem mulighederne, midlerne og forholdene til at udfolde sig fagligt.

Jeg er i år konkurrencedeltager til DM i Skills, hvor jeg får lov til at vise min faglige stolthed frem og mit talent for mit fag.

Men dette talent er ikke medfødt.

Jeg har været én af de heldige, der har oplevet god kvalitet på min uddannelse. Denne kvalitet har givet mig muligheden for at finde mit faglige talent, og givet mig lysten til at fortsætte i et ellers så truet uddannelsessystem.

Men når jeg har talt med eleverne ude på erhvervsskolerne, har de ikke stået i samme situation som jeg. Flere elever i dag hopper rundt i uddannelsessystemet, hvor de forsøger at finde ud af, hvor de hører til, og hvor der er godt nok til dem.

Er vi virkelig nået ud til et punkt, hvor besparelserne på uddannelse, manglende fokus på eleverne og deres fysiske og psykiske trivsel er det, som beskriver et almindeligt ungt menneskes liv som studerende?

Nytårsønskerne hos unge er klare i dag. Mange af os ønsker en hverdag, hvor der bliver taget hånd om uddannelsessystemet.

For kvaliteten på uddannelserne forsvinder i takt med, at besparelserne og manglende fokus på elevers trivsel stiger. Med besparelser følger forringelser af uddannelsessystemet - et system hvor vi som unge mennesker skal finde vores talenter og bygge fremtidens Danmark.  

Men det ansvar ønsker vi ikke længere at bære, hvis ikke der bliver investeret i dét, der skal være vores fremtid. Kvalitet kommer ved investering, og investeringen giver de dygtige faglærte, som vi allerede nu står og mangler, og antallet bliver ikke mindre.

Derfor håber jeg, at unges nytårsønske i år bliver opfyldt: Vi ønsker investeringer i uddannelse, og kvalitet i uddannelserne tilbage.